fredag 3 september 2010

Köldkänning

Jag fryser. Men jag måste bara ha fönstret öppet i sovrummet, annars kan jag inte sova. Så jag tassar runt i sockar som jag aldrig brukar ha på mig inomhus, och huvtröja. Mannen går i tshirt och shorts. Det är 18 grader ute. Nästan så jag undrar om jag känner av sköldkörteln, fast det kan precis lika gärna vara inbillning. När jag tog litiumprov i augusti låg TSH-värdet lite för högt dvs. sköldkörtelns funktion är lite för låg. Och då kan man bli frusen. Fast som sagt, det kan lika gärna vara övergången från sommar till förhöst.

Sköldkörtelbehandlingen med Levaxin (konstgjort sköldkörtelhormon) ska skötas av husläkaren. Jag har tagit prov där ett par gånger och fått ett recept, men inga instruktioner om när jag ska ta prov nästa gång. De har den fruktansvärt enerverande rutinen att om man tar ett prov och allt är bra så hör de inte av sig. Men hur ska man veta hur länge man ska vänta innan man antar att provet var bra? Jag ringde vårdcentralen i förmiddags och var nummer ett i telefonkön, men fick vänta i en kvart. Kom fram exakt 10.30 så det kanske var fikarasten som kom emellan... Äh, det gör inte så mycket, jag tål att vänta, personalen ska hinna med också. Iallafall, jag fick en telefontid med min husläkare. Det lustiga är att jag varit listad hos honom i kanske 6-7 år men aldrig träffat eller ens pratat med honom. De enstaka gånger jag har varit på vårdcentralen har det varit någon annan tillfällig läkare. Så detta ska bli lite spännande.

Håhåjaja, jag är lite utspätt ointresserad/ointressant idag.

8 kommentarer:

  1. Får hoppas att det bara är hösten som gör dig frusen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det bästa vore ju om man fick höra från VC oavsett om proverna är bra eller dåliga, man vill ju veta. Nu känns det ju bra att du fått en telefontid med läkaren även fast du aldrig träffat honom. Egentligen borde du ju ha en TID till honom face to face.

    Annars är det tur att vi inte bor ihop, jag fryser som en galning och skulle ju aldrig kunna ha fönstret öppet. Min man vill det men jag vägrar....elaka mig :)

    SvaraRadera
  3. Charlyene - jag tror det är så. Det börjar ju bli svalt på nätterna och centralvärmen är inte igång ännu, så kylan dröjer sig kvar i lägenheten.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Miriam - det duger utmärkt med en telefontid, det är ju inget komplicerat. Ta ett blodprov, få veta vilken dos av medicinen jag ska ha, få ett recept. En baggis.

    När väl värmen sätts på så har vi det hett i vår lägenhet - elementen går inte att skruva ner. Så jag måste ha sovrumsfönstret öppet så jag kan gosa in mig i ett fluffigt täcke. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Om man bara äter Levaxin och ligger på stadig dos så räcker det med att kolla 1 gång om året, om ens det, vissa kollar varannat. Med stigande ålder, klimakterie och andra förändringar kan man behöva kolla oftare för då kan det svänga/sjunka men ligger man stadigt och mår bra så finns det ingen anledning att kolla oftare.

    Annars så mäter de ju THS värdena vid var 4:e månad vid litiumprov. De ska de göra öven fast man äter levaxin och kollar hos husläkare med.

    SvaraRadera
  6. Tack för info paperclip. :) De har kollat TSH vid litiumprovtagningarna så jag tror inte att någon har slarvat, utom vårdcentralen med att förklara basala fakta som du nyss gjorde...

    SvaraRadera
  7. Sånt tenderar att falla bort. Likaså att de inte kallar en för provtagning när det är dags vilket gör att folk glömmer bort det.
    Men där är kroppen rätt fiffig och gör sig påmind rätt snabbt ifall värderna skulle stiga eller sjunka och man mår rätt omghående pyton. Smart!
    Hoppas det bara är höstrusket men om inte så är det iaf en rätt lättåtgärdad grej. Bra att du kollar upp det! :)

    SvaraRadera