måndag 27 september 2010

Surrealistiskt

Varning: våld!

Jag har haft en märklig upplevelse idag. Jag har suttit i samma lokal som en styckmördare.

Mannen körde upp mig ur min pillersömn vid 8 och föreslog att vi skulle åka och lyssna på en rättegång. Ett omskrivet mord. Jag har lyssnat på delar av en rättegång för flera år sedan då Mannen skulle vittna, det är allt.

Med en påtaglig voyeur-känsla satt jag och stirrade på den åtalade. En ung man som inte stack ut på något sätt. Han satt mest stilla med huvudet i handen. Att han haft ihjäl och styckat de döda har han redan erkänt, det är bara omständigheterna som är trassliga och oklara. Vi lyssnade hela morgonen till hundpoliserna som fick berätta in i minsta detalj om hur det gått till när deras hundar fick söka efter spår av de döda. Nästan allt de sa ifrågasattes och vändes ut och in på. "Här säger du att hunden visar något intresse och här lite intresse, vad är gradskillnaden mellan det?" Det var också ett par korta förhör med anhöriga. "När exakt hände det, när hände det? I polisförhöret 2007 sa du att..." Fy f-n så vidrigt att behöva vittna, jag hoppas jag aldrig hamnar i den situationen.

Kontrasten mellan våldet och den torra, välregisserade rättegångsshowen. Den enda man vill veta är "vad tänker han?" Och det lär man aldrig få svar på...

-------------------------- edit

Eftersom frågan kom upp:
Rättegångar är offentliga med vissa undantag. Det anses som viktigt för demokratin att vem som helst kan komma och kolla att det går rätt till, samt att pressen kan närvara. Men i vissa känsliga fall kan man besluta om "stängda dörrar" i hela eller delar av rättegången, t.ex. för att inte göra det för jobbigt för den drabbade vid förhandlingar om sexbrott. Bevaka förhandling.

Det är bara att komma till tingsrätten och fråga i receptionen vilken sal förhandlingarna är i, och gå in och sätta sig på åskådarplatsen. Man måste inte säga vem man är. Besöka en rättegång

http://www.domstol.se/ kan man leta upp hemsidan för den rätt man är intresserad av och leta upp länken för "aktuella förhandlingar", så får man en lista på det som ska tas upp den närmaste tiden. Det mesta är smått och tråkigt typ "körde utan bilbälte".

Nu låter det som värsta propagandan för att folk ska gå på rättegång. ;) Men jo, jag tycker det är bra att folk vet att de har möjligheten.

5 kommentarer:

  1. Oj! Spännande, men lite läskigt också. Synd att en inte kan läsa andras tankar, det hade verkligen varit intressant att veta vad han tänkte.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Charlyene - det är lite svårt att tro att någon som gjort det han har gjort skulle tänka "normalt". Men han kanske mest tycker det är tråkigt att han åkte fast, vem vet.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack älskade vän! ja jag har en del som jag behöver gta upp, ska bara komma ihgåg det när jag kommer dit också. Att skriva upp är ingen idé för det orkar jag aldrig så får helt enkelt skriva ut lite blogginlägg och göra det lätt för mig =)
    Usch vad hemskt med styckmördare. SKulle nog bli rädd av att sitta i samma rum som en sån =)
    Många är rädda för dom som sitter inlåsta men dom man egentligen ska vara mest rädd för är dom som går ute på gatorna, man vet aldrig vem man möter. Hemskt egentligen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken surrealistisk upplevelse. Att sitta där och titta på honom som erkänt styckning, hur kan en som ser ut som vem som helst vara kapabel till att göra något sådant? Kan mannen på sätet framför mig på bussen vara en styckmördare? Ja, tydligen.

    Kan vem som helst närvar vid en rättegång?

    SvaraRadera
  5. Miriam - ja, rättegångar är offentliga med vissa undantag. Det anses som viktigt för demokratin att vem som helst kan komma och kolla att det går rätt till, samt att pressen kan närvara. Men i vissa känsliga fall kan man besluta om "stängda dörrar" i hela eller delar av rättegången, t.ex. för att inte göra det för jobbigt för den drabbade vid förhandlingar om sexbrott.

    Det är bara att komma till tingsrätten och fråga i receptionen vilken sal förhandlingarna är i, och gå in och sätta sig på åskådarplatsen. Man måste inte säga vem man är.

    På http://www.domstol.se/ kan man leta upp hemsidan för den rätt man är intresserad av och leta upp länken för "aktuella förhandlingar", så får man en lista på det som ska tas upp den närmaste tiden. Det mesta är smått och tråkigt typ "körde utan bilbälte".

    Nu låter det som värsta propagandan för att folk ska gå på rättegång. ;) Men jo, jag tycker det är bra att folk vet att de har möjligheten.

    SvaraRadera