söndag 19 september 2010

Journalpaddor-7

Psykiskt status
Idag lugn och samlad och på gott humör. Inget avvikande i motorik och mimik. God ögonkontakt. Redogör samlat och adekvat för sin situation. (2009, dr B)

Jo, jag kan faktiskt vara normal, vanlig, acceptabel också.


Aktuellt
Den sista tiden har pat genomfört ett par resor tillsammans med maken och haft ett intensivare umgänge än normalt. Det har triggat oro och sömnstörning, men än så länge inga självskadeimpulser. Beskriver ett rytmiskt ljud i huvudet, liknar det med mässande tibetanska munkar. Samtidigt som hon känner att hon är i behov av sömn, så är hon rädd för att sova. Maken tycker sig känna igen tecknen från när pat har blivit dålig tidigare och uppmanat henne att söka, varför hon ringde i morse och vi bestämde den här tiden. (2010, dr B)

Och så kan jag vara störd. Känslan av outsäglig trötthet, hur kan jag vara här igen, bara för någon jävla resa som vem som helst skulle tyckt var en rolig omväxling i tillvaron. Ok om jag blev knäpp av jobbiga incidenter och vardagens långsamma tråkighet, men nej, det är roandet som knäcker mig. Och här kommer jag och visar upp garderobens innehåll för klinisk bedömning. Mina dammråttor och pälsängrar och avfallna knappar.


Psykiskt status
Städat yttre. Bristande formell och emotionell kontakt. Orienterad. Inga uppenbara psykostecken. Haft aktiva suicidplaner, räknat antal litiumtabletter hon skulle kunna få ihop. Tanken på att ta [stort antal] litiumtabletter har slagit henne. (2010)

Observera återigen det städade yttre. Jag borstar tänderna, kammar mig och använder deo. Varje dag, oavsett om jag ska dö den dagen. Jag undrar vad de skulle tänka om jag kom i fläckiga mysbyxor och en hålig tshirt. Skulle jag vara mer eller mindre acceptabel? Jag vet inte.


Psykiskt status
Uppklädd med iögonfallande örhängen. Klar och orienterad. Stämningsläget förhöjt, skrattar ofta och länge men kan bromsa sig och tala mer eftertänksamt. Är själv medveten om att hennes sinnesstämning är aningen överdriven, även om hon endast upplever den positivt, förnekar dysforiska inslag. Inget psykotiskt eller suicidalt. (2010, dr B)

När jag sätter på mig örhängena, watch out! Jag hade också en tunika i starka färger med broderade blommor. Det känns lite sterotypt.


Fyra dagar senare:
Daganteckning
Skötare X ber mig komma och prata med pat, hon har suttit hos S i en timme, då denne mår mycket dåligt. Pat sitter framåtlutad över ett bord och frambringar ett entonigt ljud. Blundar och har tårar i ögonfransarna. När jag frågar om hon ser bilder bejakar hon detta, säger att de inte vill sluta. Är positiv till att få en injektion Cisordinol Akutard. Ordinerar 50 mg intramuskulärt. (2010, dr B)

Vad gör vi, vad gör vi? En zombiespruta! Det låter omänskligt, eller hur? Men när någon har suttit där i en timme och åtminstone gjort en ansats till att vara medmänsklig, och det inte förbättrar saken det minsta, då är det omänskliga medel som tas till. Jag gillar zombiesprutorna, på en halvtimme blir det tyst i huvudet. All tankeverksamhet är inte av godo.


Bedömning
Kvinna med sedan tidigare känd bipolär sjukdom. Inkom på grund av prepsykotiska symtom lades in för stabilisering och observation. Under vårdtiden fått optimerad läkemedelsbehandling. Väl fungerande vid hemgång.
DiagnosICD10
F316 Bipolär sjukdom, blandad episod
(2010, dr B)

Trots allt kom jag ut under ordnade former. Tänk om det var den sista gången jag såg de landstingsgula väggarna? Det kommer jag aldrig kunna lita på, inte till hundra procent. Jag kan heller inte lita på att jag kommer dit igen. Jag kan inte lita på något. Men det går rätt bra nu att leva på hoppet.

Och där tar journalen slut, för nu.

2 kommentarer:

  1. Det är modigt av dig att skriva ner det som stått i din journal. Jag vågar inte ens hämta ut min för att läsa.

    SvaraRadera
  2. Ylva - det är inte så mycket en fråga om mod, jag ville bara göra det för att utmana mina gamla spöken och min rädsla. Det ska man bara göra om man känner att det är rätt, annars är det lika bra att låta bli att läsa journalen.

    SvaraRadera