fredag 6 augusti 2010

Brytpunkt

Klockan är 00:00 när jag börjar skriva detta. Vill inte riktigt sova ikväll/inatt. Grubblar över att någon sorts höstkänsla börjar infinna sig redan. Visserligen vadade jag i strandkanten idag, tillsammans med strandskatorna, men något känns ändå över. Jag ryser inför tanken på vintern, det blir faktiskt bara tyngre från år till år med mörker och kyla.

Det grämer mig, ja det är rätt ord, att jag fortfarande är så överkänslig för liv och rörelse trots att jag när det gäller stämningsläget är så mycket mer stabil. Jag fortsätter att utsätta mig ibland för sådant som stressar, tänker att det inte kan vara bra att isolera mig, att ett visst mått av stimuli behövs för att träna upp förmågan igen. Tyvärr har det inte givit något resultat ännu. Hittar inget annat än att vila bort/isolera mig för att hämta mig när skallen och kroppen har sagt stopp. Hade velat mer när jag var i Göteborgstrakten, åtminstone någon dag på två veckor gå omkring på stan, men det var omöjligt, kunde bara hoppa in i en affär och sen var det nog. För tillfället är jag också stressad av att läsa bloggar och diverse forum, och jag vet att det alls inte är något som är nödvändigt, men jag saknar mina nätkontakter när jag inte har dem. Jag blir snurrig av detta!

På lördag har jag lovat att göra något jättestressande. En sån sak som borde vara rolig. Ibland kan man faktiskt inte ställa in, förstöra nöjet för övriga. Och jag tycker inte om att visa mig svag. Känner mig elak även om det absolut inte är riktat mot någon. Oavsett orsak, det stör ordningen. Visst, folk har förståelse (av någon sort) men det har ändå en effekt. Jag vet att det delvis är för att de bryr sig, delvis för att man bryter deras planer, jag vill inte att de ska behöva bry sig, jag vill att jag ska orka!

Nu borde jag allvarligt gå och lägga mig, regeln är inget uppesittande efter midnatt.

3 kommentarer:

  1. Aha, så du har också en sån skönhet?? Är du nöjd med din?? Den är ju verkligen grymt snygg. Jag är ju inte direkt bra på datorer så jag kollar mest på hur snygg den är haha. Men jo, jag är redan vän med min så det ska nog gå bra.

    Hoppas du klarar av att stressa ner en aning men jag vet hur det är. Ibland är man så beroende av det som egentligen är mest stressande, som datorn t.ex.
    Hoppas du hittar något sätt. Ta en dag och bara ta hand om dig själv. Vi finns ju kvar =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Vad händer om du gör det du vill och inte isolerar dig? Kommer det svängningar då?

    Jag tycker du är stark som har insett dina svårigheter, men det måste vara jäkligt frustrerande att ständigt behöva "walk the line".

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Charlyene - jo. Blir väldigt trött och får hjärnsläpp och väldigt rastlös och ångestfylld samtidigt, har svårt att gå ner i varv och sova, det känns rent smärtsamt. Har jag kört slut på mig tillräckligt så slutar det ofta i något sorts mixat tillstånd där jag inte kan vila och blir suicidal och lite gränspsykotisk. I våras t.ex. hamnade jag på psyk i fem-sex veckor efter en resa, samma sak förra året.

    Så det är inte av bekvämlighet jag måste ta det lugnt. Jag tror jag tjatar en del om det, det är ett sätt att försöka övertyga mig själv om att jo, det här problemet existerar. Men helst vill jag förtränga det.

    Kram!

    SvaraRadera