fredag 13 augusti 2010

Stjärnstoft

Himlen slits mellan moln och klarhet. Tänk om man kunde få se himlen inatt, det var mulet igår, regn och åska, men det är ännu inte försent att se Perseiderna om man bara orkar vaka inatt. Det får bli som det blir.

Jag har 5 universitetspoäng i "Liv i universum". Ganska läckert tycker jag. Låter roligare än biokemi, fast det i princip är samma sak.

http://www.youtube.com/watch?v=5PSGhuT_gCk

---------------------

Ett par stjärnfall såg jag trots stadens ljus. Jupiter lyser stadigt och klart. Mannen kom hem inatt och mörkret är mjukt.

8 kommentarer:

  1. Jag önskar att du hade sagt till om Perseiderna lite tidigare, för jag tänker varje år att jag ska se dem och glömmer det. Men, men... :) Det har ju ändå varit rätt molnigt här också.

    Hmm, får en massa minnen från när jag var liten och bodde på landet och gick ut varje år och såg det. Magiskt, på något vis.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Har ej fått mail ...

    SvaraRadera
  3. Charlyene - det var min yngre son som tipsade mig. Ska försöka komma ihåg det i fortsättningen, runt 12:e augusti.

    Himlafenomen är magiskt, lyfter en bort från vardagen för ett ögonblick.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du fått mailet nu.

    SvaraRadera
  5. Det låter väldigt romantiskt, önskar jag snart får uppleva något romantiskt. Kanske vore det något att ge sig ut i kväll om molnen kan hålla sig borta? Undrar om de finns där då - stjärnorna?

    SvaraRadera
  6. Och VAD är perseiderna? Skrev i min blogg hur korkad jag känner mig och att jag går runt och inte har en aning om vad perseiderna är gör mig irriterad och förtvivlad på samma gång. Hur ska jag klara av att bli lite klokare? Det är nog kört för mig, bombad i huvudet.

    SvaraRadera
  7. Miriam - ibland får man skapa sin egen romantik. Stjärnor är ett sätt. :) Man kanske fortfarande kan se stjärnfall inatt. Annars finns det vintergatan att se, och Jupiter lyser starkt i öster. Leta efter stjärnbilder och kanske lära sig nya. Drömma om att färdas med ljusets hastighet långt ut i universum och lämna sina bekymmer bakom sig...

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Miriam - jag är helt säker på att majoriteten av Sveriges befolkning inte har en aning om vad Perseiderna är (det är därför jag la in en länk till Wikipedia, men det är lätt att missa sånt). Det är en svärm av meteorer (små stenar) som jorden färdas in i varje år, och när de faller genom atmosfären blir det stjärnfall som man kan se i ovanligt stora mängder just då.

    Du är då rakt inte bombad!

    SvaraRadera