lördag 7 augusti 2010

Uppmärksamhetskrävande

Orolig för idag. Klär jag mig lagom fint? Ska jag orka konversera på fransk-engelsk-svenska utan att ögonen går i kors? Blir det som så ofta att jag håller ihop mig under tiden och kraschar in i det svarta efteråt? Jag känner mig rent ut förbannad på mig själv som har blivit så svag.

Jag har kollat upp så jag kan blogga från mobilen (det har jag gjort förr också men på ett krångligare sätt, har gått in på hemsidan, men det går att mejla, enklare). Tyvärr är det huvudsakliga användningsområdet att kunna göra mig hörd när jag är inlagd. Jag borde inte tänka på att det skulle hända igen, men vill på något sätt gardera mig.

Har fått en läkartid i mitten av september. Vet inte varför jag är lite nervös, varför jag alltid blir nervös inför läkarbesök, jag trivs ju med min läkare och har inga extrema problem just nu. Ändå. Kanske är det att bli bedömd, betraktad som en dissekerad groda (eller manet, vi dissekerade maneter på biologprogrammet, de har ett ytterst rudimentärt nervsystem). Håll dig till ämnet, S. Jag vill hurtigt visa upp hur bra jag mår så han ska bli glad. Jag vill inte bli sedd som friskare än jag är. Jag vill helt enkelt bli förstådd - och hur lätt är det att verkligen förstå en annan människa. Särskilt om man träffas en halvtimme en gång i halvåret.

Jag är så trött trots att jag sovit över nio timmar. Sängen lockar.

6 kommentarer:

  1. Det kommer att gå bra. Bara du slappnar av och tar det lugnt.

    Ja det går att mejla till din blogg om du har den tjänsten i din mobil.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt med läkare. De har sitt perspektiv och patienterna har sitt, och det är svårt som patient att förklara vad en egentligen menar och vill ha sagt. Kanske du ska skriva ned några hållpunkter i förväg?

    Hoppas det går bra idag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ylva - ja, hoppas det går bra.

    Det är så kul vad mycket man kan göra med en mobil nuförtiden.

    SvaraRadera
  4. Charlyene - de senaste tre gångerna jag har varit på läkarbesök (förutom när jag varit inlagd) har jag tagit med mig en jävligt fin A4 med sammanfattning av det mesta som hänt sedan sist, förekomst av symptom och biverkningar och det som är bra, ordnat under rubriker, snygga indrag, Arial 11 pt så den är lättläst. T.o.m. listat hur länge mina mediciner kommer att räcka så det syns om jag behöver nya recept och en ärlig uppgift på hur mycket benso jag tagit sen sist. Pysslar med den veckan innan jag ska på besöket, som en sorts besvärjelse. Min läkare scannar in den och lägger till i journalen.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vad är värre än att vara en dissekerad groda? Att vara en icke-dissekerad groda. Det värste vore om läkaren inte säger ett skit och inte bryr sig om att dissekera, det är värst.
    Jag har ett läkarbesök den 19/8 och jag har inte hunnit oroa mig över det. Det står ju mycket i min journal från min inläggning, så han får väl läsa där. Men jag ska ha med mig en lista på sånt jag vill ha sagt.

    SvaraRadera
  6. Miriam - du har mycket rätt i att det värsta är att bli ignorerad.

    SvaraRadera