lördag 23 oktober 2010

Val

Tittade på Shutter Island. Jag är rätt förtjust i sådana twistade filmer. Många stereotypa galningar förstås, en förutsättning för genren. Men rätt bra gjord. Tankeväckande slut där han hellre blev lobotomerad än levde med verkligheten. Skulle det kunna finnas minnen och skuldkänslor jag velat slippa så starkt att vad som helst skulle vara bättre? Klart det skulle kunna. Fast det är rätt tunt med lobotomier numera så man får väl ta livet av sig.

Ångesten som bara var en tankevilla i morse har krupit inpå mig. Eftersom jag envist försöker hålla mig undan från Stesolidförrådet så har jag ätit en massa för att lugna mig. Bättre än ingenting, sämre än piller, fast det beror på hur man ser det.

Nu tittar jag på klockan och ser att Coop fortfarande har öppet. Leker med tanken att gå dit och proviantera med saltlakrits och en kniv. Ser själv hur löjlig jag är, men det kryper så under huden. Istället klär jag av mig, kommer inte gå till Coop i morgonrock.

Kanske läsa en stund. Jag har faktiskt kommit halvvägs genom Stolthet och fördom och zombier. På något sätt är den underhållande och lättläst, och väldigt korta kapitel. Får väl se om jag tar mig igenom hela. Om inte annat kan jag somna med boken över näsan.

9 kommentarer:

  1. Bra att du inte gick till Coop.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var nog lika bra.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också twistade filmer. Speciellt om de mörka delarna av psyket. Det är dock ganska få som lyckas göra det på ett snyggt sätt. Men Shutter Island var helt okej.

    Hoppas att du fick sova inatt & att det destruktiva impulserna har lagt sig något. Det är väldigt ansträngande att leva när en inte kan lita på sig själv.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Charlyene - jag insåg att sömntabletter var det som gällde, idag är jag lugnare.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också sådana filmer som Shutter Island, en film helt in min smak. Speciell, annorlunda och tankeväckande.

    Hoppas du får en lugn dag idag och att oron lagt sig för denna gången. Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Jag har sovit ännu mer mitt på dagen, på något sätt var jag helt utmattad. Nu håller jag på att laga kycklinggryta. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag har också sett Shutter Island, synd bara att jag aldrig kommer ihåg vare sig filmer eller annat, känns som hjärnan är tom för substans och celler. Men som sagt bra att du inte gick iväg och handlade. Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Miriam - tack. :) Jag kommer sällan ihåg filmer heller mer än två dagar efter att jag sett dem. Å andra sidan blir det inte så tråkigt då att se om dem.

    SvaraRadera
  9. Uh, lakrits är en av de få saker jag tycker är *spyäckligt*, förutom kaffe, då.
    Kul att höra att du orkar läsa igen!
    Stor kram från en mycket vacker plats denna MÅNdagsmorgon.

    SvaraRadera