torsdag 30 oktober 2008

Efterdyningar

Första frosten. Det ligger någon sorts frid i det, ett slutgiltigt tecken på att det nog inte blir någon mer sommar i år. Det är vindstilla och vackert.

Fick Bipoläroboken från Janssen-Cilag (läkemedelsföretag) igår. Den och häftena från GlaxoSmithKline (annat läkemedelsföretag) tillhör det mest informativa i bokform som jag har läst, vilket känns absurt, ska man behöva vända sig till multinationella affärsdrivande verksamheter för att få kunskap? Iallafall, läste den i 10-minutersperioder igår och idag. En sak som fångade mitt intresse var avsnittet om kognitiv dysfunktion. Att även efter remission av sjukdomssymptomen kan störningar finnas kvar, särskilt i uppmärksamhet och verbalt minne. Det är ju det jag upplever. Den mentala tröttheten och rastlösheten när jag ska fokusera mer än några minuter (fast jag tror jag är rätt bra på att maskera det). Svårigheterna att hålla tråden när jag läser längre texter. Kanske är det inte på en nivå där det skulle uppfattas som tydligt stört, men för mig personligen finns där en sorg över att inte fungera på samma sätt som för 15 år sen. Volymminskning av hippocampus, amygdala och prefrontala cortex. Försöker trösta mig med att litium och antiepileptika har visats kunna förbättra nybildningen av hjärnceller, kanske läka en del av skadorna.

För varje dag som vintern närmar sig så är det en dag närmare till våren.

6 kommentarer:

  1. Ja det är grymt kul :) Jag gillar att skriva insändare men ibland vet man inte riktigt vad man ska skriva om och då är det kul när någon skriver om ett ämne som berör än så man kan svara på den, som det var i det här fallet :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mm, jag läste också det om det'kognitiva' med intresse. Själv har jag t ex alltid varit en bokslukare, och har skrivit flera avhandlingar. Numera kan jag bara läsa korta 'snuttar', och inga böcker...Jag har svårt att skriva och värst av allt för mig som bildkonstnär är att jag har tappat bort min kreativa förmåga. Det är verkligen bara att hoppas att det kommer tillbaka, för just nu har jag tappat bort mig själv.

    SvaraRadera
  3. Jag har fått boken, men inte läst den ännu. Det får nog blir 10 min åt gången här också. Har också lite problem med koncentrationen och jag vill inte förvirra mig mer än nödvändigt just nu. Eller nåt.

    Tycker också att det är något speciellt med första frosten. Kram

    SvaraRadera
  4. Maria - tack för kramen.

    Huldran - det låter oerhört jobbigt att som konstnär bli av med sin kreativitet. Jag hoppas också att det kommer tillbaka om du får bli lite stabilare.

    Bippo - nej, det är inte livsnödvändigt att kasta sig över en sån bok, det kan vänta tills det är läge.

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen mig... Har också extremt svårt för att fokusera mig. Har dock märkt att det blivigt bättre sen jag började med Seroquel. Hoppas det håller i sig.

    Fin blogg du har föresten, intressant... Ska snoka vidare... :)

    SvaraRadera
  6. Tack. Jag hoppas också att det håller i sig för dig, man känner sig lite mer som en människa då.

    Jag har kikat på din blogg också några gånger utan att lämna ett tassavtryck - kanske dags att jag gör det. :)

    SvaraRadera