torsdag 19 april 2012

Konstigt

Drog med mig Mannen till konstmuséet igår (det var väl snarast jag som stod och hoppade tills han insåg att han inte ville släppa iväg mig själv till större staden ;))

Det var ingen jättespeciell utställning, men lite roligt att lära sig om grafiska blad. Finns visst tusen olika tekniker och det är ett riktigt hantverk. Jag tyckte om en liten liten tavla med en enhörning som gick i en trappa :)

På vägen hem skulle Mannen in på Biltema och en bilskrot. Jag påbörjade operation övertalning att lämna mig på köpcentret men han påminde mig om att borde betala av tidigare shoppingexcesser först... :/ Ibland är han med i svängarna. Fick ställföreträdande-shoppa en grej till Mannens son på Netonnet. De hade lakritspipor där med, men jag avhöll mig.

Var trots allt lite trött på kvällen, halvsov vid 21, men prick 22 vaknade jag plötsligt till liv så jag hann kolla på Game of Thrones. Sedan gick jag faktiskt duktigt och lade mig med sömnpiller och allt, bara för att vakna kl 3. Det är skönt att sitta här mitt i natten med en kopp kaffe och en dator... varma energier, känslan av att vandra i ett vakuum, eller kanske tvärtom i gele där varje sak har sin utskurna plats. Tanken att varje andetag jag tar ändrar på jorden, temperatur, växthusgaser. De sammanlagda ljuden av allt som vi gör, synd att det är tomt i rymden annars kunde vi höras många ljusår bort. Radiostrålning borträknad.

Chattade med några på facebook igår (jag använder inte fb i största allmänhet, gick bara dit för det här speciella tillfället). Vilket knepigt sätt att kommunicera. Jag föredrar då mail och bloggar där man kan breda ut sig och får tala till punkt!

Jag är fascinerad av förmågan vi har att stänga ute stimuli som bedöms som ointressanta. Väggklockan i detta rum tickar verkligen högt, men det är nästan aldrig jag hör den. Vi är någon sorts tidsfreaks. Klockor i varje rum, mestadels radiostyrda (ställer in rätt tid själva). Till och med inställd tid på mikron, det där som brukar blinka "00:00" hos många. Efter senaste gången proppen gick lät jag den vara, men det tog inte lång tid så var Mannen där och ställde in den igen. OBS! en massa klockor betyder dock inte att man kommer i tid! ;)

Normal(nåja)sömn vs. nattsudd. Borde-vill, vem vinner?

8 kommentarer:

  1. Du verkar vara rätt konstintresserad, har jag förstått. Har du någonsin målat själv?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte intresserad som i "har läst en massa om det" utan som i "tycker det är kul". Ibland har jag målat själv. Inte så mycket på senare år.

      Kram!

      Radera
  2. Ja... vem vann??
    Jag var min egen försökskanin med nya medicinen. Inte sovit särskilt bra. Låg väl där och bara väntade på ev biverkningar för jag var i alla fall duktig genom att INTE läsa bipacksedeln (förrän imorse)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, båda vann får man väl säga. Lite vaken, lite sömn.

      Om du överlevde natten utan att bli zebraranding och hallucinera så borde det nog gå bra i fortsättningen. :) Antagligen kan man bli lite slö morgonen efter, fast sånt minskar ofta med tiden och det är väl ändå inte tänkt att du ska äta dessa i all framtid? Jag håller tummarna för dig.

      Radera
  3. Natten inbjuder då till funderingar av alla de slag. Att prata för med själv brukar ge de bästa svaren,hihi, eller åtminstone dem som man vill höra. Ha en fin torsdag, kramar Milla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vill inte ha en intelligent samtalspartner? :P

      En fin torsdag önskar jag dig också.
      Kram!

      Radera