fredag 21 september 2012

Rimstuga

När det gäller promenader så har jag svårt att bara "gå ut och gå" trots att jag vet att det är viktigt att jag kommer ut. Jag vill gå någonstans för att göra någonting. Så ibland får jag verkligen konstruera anledningar. Idag mätte jag upp hur lång tid det tar att gå från min frisör i centrum till sjukhuset, vilket innebar 25 minuter till stan, 15 minuter till hospitalet samt 35 minuter hem. Voilà, över en timmes raskt gående bara så där.

(Bakgrunden? Tog en frisörtid på måndag och vill se att jag hinner till Syster C efteråt.)

Tack och lov slipper jag hålla tal på bröllopet, de har rationaliserat bort nästan allt sånt, det sabbar ju middagen om precis alla ska hålla låda. Däremot ska jag skriva ihop något, de ska ha en minnestavla. Svårt att skriva saker på beställning. En gång i tiden var jag en jäkel på julklappsrim (fick ihop ett på tio rader om ett presentkort). Nu har ålder och mediciner snott min hjärna. Fast kanske kan jag spinna på min metafor om ett förhållande som en lagsport... får testa.

Har bakat en smulpaj, men jag åt så mycket av degen att jag inte orkar äta den nu. ;) Men Mannen säger säkert inte nej.

Jag känner mig faktiskt lättad över att Abilify verkar igen, att hjärnskräpet har dammsugits upp för stunden. Konstigt det där att när jag mår riktigt dåligt vill jag inte ta medicin, men det är väl någon sorts paranoia som sätter in. (Nu lär det förstås inte dröja länge innan jag tröttnar på att må normalt och vill snurra iväg uppåt igen genom att skippa mediciner, jag vet inte hur jag någonsin ska komma ifrån det, för jag klarar inte att vara till hundra procent förnuftig. Nåja, jag får ju betala för det också.)

Lite kaffe kan jag iaf få ner.

8 kommentarer:

  1. Bakat smulpaj - inte dåligt! Kanske något för mig att göra, måste vara inne, spöregnar här hos mig. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ut att bli regnigt här idag också, så jag får väl baka något mer...

      Trevlig helg!

      Radera
  2. vet inte vad medicinerna gjort med mig, känner mig helt känslokall.
    Jag som alltid haft lätt till tårar grät knappt på min älskade morfars begravning, gjorde så ont i bröstet men fick inte fram några tårar.
    Gråter inte heller längre till sorgliga filmen, kan inte beskriva mina känslor i skrift längre heller.
    Så här vill jag itne ha det:(

    Hoppas du får en fin helg
    kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en av de största utmaningarna när det gäller medicineringen, att hitta en balans där det jobbigaste dämpas men mänskligheten får vara kvar. Det är också svårt när man har egna referensramar av hur man är, ser sig som en känslosam person. Sluta inte "bråka" med läkarna om att du inte är nöjd med situationen.

      Tack, ha en så bra helg som du kan efter omständigheterna.

      Kram!

      Radera
  3. Härligt S! Promenader är den bästa början på träningsrutiner som finns!.Kämpa på! Ger dig massa lördags kraft och energi! Och gott med smulpaj.. Att baka kan väl vara som någon slags meditation ibland? Men jag håller med dig om att degen är det godaste :) kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom ut idag också och det var skönt, det faktiskt kröp i kroppen på mig för att jag ville iväg. Bakning är super, jag borde göra det oftare. Bakar focaccia ibland med oliver, soltorkade tomater, fetaost och timjan - mums!

      Kram!

      Radera
  4. Vad gott att du slipper hjärnskräpet nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så här när jag nyss har haft det känner jag verkligen skillnad. Sedan glömmer en av lite, tills nästa gång (tyvärr har det hittills alltid blivit en nästa gång, men till slut kanske jag slipper?)

      Radera