torsdag 8 oktober 2009

Korkeken

Tror det är inverterat vårväder ute - regn, sol, regn. Väldigt skönt att se regndroppar med en fönsterruta tryggt emellan.

Mår rätt bra men inte för bra. Tänkte supa till lite försiktigt ikväll. Laga kycklingpaj med Mannen, kanske se ett par avsnitt av Medium. Just idag är jag väldigt nöjd med att leva stillsamt, omärkvärdigt, ointellektuellt. Bara spegla mig i min kärleks ögon och stänga av den stora världen.

Hade ett rätt intressant snack med Psyko H om oberoende/beroende, hur det yttrar sig hos mig. Han sa att han har en bild av mig som en mycket autonom person som vill gå mina egna vägar, och Mannen har också ofta sagt att han ser mig som envis och självständig, vilket blir rätt lustigt att höra när självbilden är att jag är väldigt mesig och låter mig styras hur som helst. Den synen på mig själv kommer kanske dels från att jag haft långa perioder i det förflutna då jag verkligen låtit mig trampas på, även om jag haft trotsiga perioder också. Dels har jag någon sorts ouppnåeligt ideal av att vara totalt obunden, en tjuren Ferdinand under korkeken, vilket funkar sådär när man samtidigt älskar att ha människor omkring sig. Lite lättare har det ändå känts sedan jag insåg att alla människor som lever i ett högteknologiskt samhälle är enormt beroende av andra, jag kan inte fixa rent vatten eller värma lägenheten eller skaffa fram en liter rågmjöl på egen hand. Ferdinand passar inte in. Långsamt lär jag mig att sammanhang med andra människor inte automatiskt behöver betyda en tvångströja. 

Har mycket att tänka på här. Men nu ska jag krypa ner i soffan och skåla med Mannen.

2 kommentarer:

  1. Den bild andra har av en stämmer ofta inte överens med hur man upplever sig själv, eller dvs att de som känner en mycket väl vet hur en är, medan andra som inte vet har en helt annan uppfattning. Kanske är det lika bra.

    SvaraRadera
  2. Miriam - visst är det så. Det blir extra intressant när personer som faktiskt känner en riktigt väl ändå ser andra saker hos en själv än vad man själv ser...

    SvaraRadera