onsdag 7 oktober 2009

Glasmosaik

Middagen i söndags gick väl bra trots att jag inte alls var upplagd. Det är ändå kul att träffa Mannens barn. Men oj så trött jag blir av sånt.

Att det ska vara så svårt att ta det lugnt! Måndagen åt jag lunch med Mannen och en person till, och fikade med en kompis. Efter det kände jag mig som en krossad busskur, små flagor överallt, begränsad utsikt, inget skydd mot vinden. Rastlös på det mest obehagliga sättet, satte mig några minuter framför tv:n, gick omkring och plockade med saker utan att egentligen orka göra något, satte mig igen och bankade nävarna i soffan. Kom till slut på att ta fram spikmattan, och det hjälpte tillräckligt för att jag skulle kunna gå och lägga mig.

Men tisdagen ljusnade det lite. Blev på bra humör när Mannen kom hem. Höll mig i övrigt för mig själv, och det funkar ju bättre då, även om det blir alldeles för tråkigt i längden.

Planerar en nyårsresa upp till min mamma, vilket är modigt i sig, även om hon och jag är lite mer på samma våglängd nuförtiden än förr. Men ena sonen och hans sambo följer med, vilket känns tryggt. Har just upptäckt sporten med att jaga SJ:s billiga biljetter - för oss tre blir det minst 4000 kr billigare enkel väg än normalpriset! Helt sjukt.

Hos Psyko H i torsdags gjorde vi en tidslinje över mitt liv. Helvete vad obehagligt det är att minnas, och då menar jag inte bara jobbiga händelser utan överhuvudtaget, själva minnesprocessen, att behöva släpa på gamla jag som man aldrig kan bli av med, att ha huvudet fullt av bilder och associationer man inte har full kontroll över. Det känns som något hotfullt som står tätt bakom ryggen och inte låter sig fångas. 

Jag skulle nog ha valt det blå pillret.

4 kommentarer:

  1. Men det är det röda pillret som kommer att göra livet som mest intressant och utvecklande för dig som människa. ;P

    Hur jagar man billiga SJ-biljetter?

    SvaraRadera
  2. Ibland skiter jag hjärtligt i "intressant och utvecklande" - ge mig "hjärndödande och orörligt" ;P

    SJ släpper billigare biljetter 90 dagar innan avgångsdatum, från 95 kr/resa och uppåt (även X2000). Vi åker Gbg-Södra Norrland för runt 400/person i 1 klass, 2 klass var bara ca 50 kr billigare på den avgången så lika bra att slå på stort!

    Är man inte ute i så god tid får man väl kolla på Tradera, men själv är jag inte så förtjust i nätauktioner, blir stressad...

    SvaraRadera
  3. Nyårsresa till din mamma! Det är ett kraftprov tycker jag. Det får du berätta om sen!

    Och att vara en krossad busskur (mycket talande) känner jag till, eller jag tycker att nästan varje dag är en krossad busskur. Ibland kan jag känna att jag är en hel busskur men det är inte ofta.

    SvaraRadera
  4. Jo du, den resan lär ni få höra om...

    SvaraRadera