onsdag 27 juli 2011

Flygbalansen

Tjat om mediciner igen, den som är uttråkad får gärna blunda. De är en stor del av min vardag, hur mycket man än skulle vilja att det bara var att svälja pillren varje morgon och sedan glömma bort det, så påminns jag dagligen och stundligen om effekter och bieffekter i min egen kropp och sinne. De påverkar faktiskt vem jag är, hur politiskt inkorrekt det än är att säga så.

Och ja, nu kom jag på att jag glömt att ta dem i morse... men jag kom ihåg att betala räkningarna, alltid något.

Jag vill ha Abilify igen. Undrar om man kan få farbror sommardoktorn med på det? Vet inte om jag bara vill ändra för ändrandets skull... ibland undrar jag. Vad jag kan konstatera är att jag fungerar bättre med neuroleptika än helt utan. Den jag har nu blir jag fortfarande lite seg av, och sedan jag sänkte dosen har lite symptom krypt fram igen, men jag vill inte ha samma medicin i högre dos och få andra biverkningar. Abilify gör mig inte seg och jag går inte upp mer i vikt, däremot kan sömnen krångla. Kan jag få en tulipanaros, tack!

Dessa finingar såg jag tidigt i morse (alla bilder snodda från Wikipedia, Mannen hade problem med teleobjektivet):

Fiskgjuse
Rödbena
Kustsnäppa

10 kommentarer:

  1. Ja, seg blir en verkligen inte på Abilify. ;) Så om du känner att du behöver något som lyfter dig är det väl värt att prova om doktorn kan skriva ut det. Annars kan du få mina, jag vill inte ha dem ;)

    Och ang. medicin"tjat" - du har rätt, det är något som tar plats i våra liv, inte undra på att vi stöter och blöter det. Och som du säger, de som inte vill läsa behöver inte.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Men Abilify räcker till i övrigt, inte för svag?
    Låter ju som en toppenkombo om du kan få det att fungera, pigg och smal (nåja, iaf inte gå upp mer) vill man alltid ha det om det är möjligt.
    Tycker den är lite svag dock, tappade ju också sömnen och sånt krux.
    Fast med litium i botten kan det ju bli hur bra som helst. Och vb sömnisar!
    Skadar inte att höra med sommardoktorn. Lycka till. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag är oxå så jäkla trött på mediciner som funkar och inte funkar... men funkar ibland??!!!! Hade jag inte varit den jag är hade jag lagt mig ner platt fall för länge sen och bara gett upp. Men jag vägrar! Har därför bokat tid hos sommardoktor på fredag. Vill förekomma eftersom det redan nu känns som om jag inte klarar att börja jobba 75% på måndag. Fegt eller??

    SvaraRadera
  4. Charlyene - jag har faktiskt en ask överblivna sedan förra omgången, så jag kan vara min egen doktor om jag vill. ;) Nej, jag försöker att samarbeta.

    När man som jag (motvilligt) inser att man ska medicinera hela livet så blir det viktigt.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Paperclip - jag har haft Abilify i vad jag minns två längre perioder (halvår-år). Första gången utan stabiliserare (jag var ännu inte bipolärklassad) men det gick bra tills dess jag "blivit frisk" ;) och därför slutade. Andra omgången hade jag litium men bara 0,4. Var lite vingligt ibland men i stort sett bra. Blev inlagd dock och den ansågs för klen och jag fick Cisordinolen.

    Men då var jag ju i superkris. Mitt resonemang nu är att jag inte ständigt borde behöva hela artilleriet när jag dels har mer litium (0,7) och dels inte mår så dåligt, utan istället lägga till starkare grejer om läget försämras. Tänkte be om Nozinan också, den fick jag ju senast jag var inlagd, funkar bäst av allt.

    Ja, får se vad doktorn säger, han kanske har en bättre plan?

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Frk Hulda - jag tror man innerst inne, om man tystar den pladdrande kritiska tjatrösten, känner om man är sjåpig eller klok.

    Och inget fel i att åtminstone kolla med en läkare. Du vet bäst men jag tycker att det låter förnuftigt!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. vilka fina fåglar! jag äter paroxetin (samma som seroxat) sedan 15 år och kan inte drömma om att vara utan. inte ens försöka. iofs kanske det skulle gå att sänka dosen nu när mitt liv fått en helt annan innebörd.
    mer om det senare...
    tjata om dina mediciner hur mycket du vill - jag läser!
    kram och ♥

    SvaraRadera
  8. Jeanette - nej har man hittat en medicinering som funkar så ska man inte in och peta i den i onödan. Kanske klarar du dig med mindre i framtiden :) men vänta tills allt är på plats först.

    Ta hand om dig, kram!

    SvaraRadera
  9. Låter väl uttänkt och jag är inne på samma linje för egen den.
    Bara vara så medicinerad som situationen kräver, dvs lite lagom för tillfället.
    Och ha de tyngre att ta till när det krisar sig (förhoppningsvis aldrig).
    Läste att det gick vägen hos läkaren också. Toppen! :)

    SvaraRadera
  10. Paperclip - jag lovar att om det blir riktigt knepigt så ska jag t.o.m. äta Zyprexa i ett par dagar. ;) Nej men det finns ju en del tyngre grejer att ta till och neuroleptika verkar ju snabbt om det behövs extra. Det ska inte behövas att man går runt i en dimma hela tiden fast man för övrigt är stabil.

    Lycka till med dina egna medicinplaner!

    SvaraRadera