onsdag 17 augusti 2011

Tidsrymder

Det känns syndigt att gå upp kl 5, fast har man lagt sig kl 22 så är det ju faktiskt 7 timmars sömn (utan sömnpiller) så det är egentligen ok, 7-8 timmar behöver jag för att vara normalfungerande. Och jag kan alltid gå och lägga mig igen en stund senare. Men som vanligt är sömn ett laddat ämne. Tänker att om jag börjar kompromissa och gå upp fast jag kunde klämt in en timme till så kanske jag börjar gå upp tidigare och tidigare och minska sömntiden mer och mer. Har ju hänt förr... Fast när jag hälsade på min mamma nyss sov jag bara 4-5 timmar och gick ändå inte upp i varv, kanske kan det avhålla mig när skräckhistorier inte gör det, vetskapen om att dessa mediciner gör sitt jobb och jag får acceptera och anpassa mig efter det. Kanske en hjälp att sluta glorifiera (delar av) min sjukdom.

Ser plötsligt fram emot att gå till frisören idag. Vill ha det kortare i nacken tror jag, små förändringar som man oftast bara ser själv (för att omgivningen ska lägga märke till något krävs att man typ snaggar sig och färgar stubben kolsvart ;)) Apropå färg så tror jag att jag är färdig med ljusorangerött nu, något mörkare till hösten kanske? Ska inte göra något idag men snart...

När jag satt på tåget och snackade med min son spånade vi om hur vi skulle vilja ha det om man kunde välja på två piller: ett som fick tiden att gå snabbare och ett som gjorde den långsammare, vilket skulle vi välja? Han ville ha långsam-piller (sonen som pluggar hårt och har ett socialt liv tyckte att han önskade att han hann med mer). Jag ville ha snabb-piller (så att man fortare kunde ta sig igenom de jobbiga stunderna). Hur skulle ni välja? Man får bara en sorts piller som verkar en stund, inte jämt. Väljer man mer himmel eller mindre helvete?

7 kommentarer:

  1. Med tanke på att jag inte är 20 längre skulle jag nog välja en långsammare piller

    SvaraRadera
  2. Haha, men man blir ju klokare när åren går, tänk så smarta vi skulle bli om vi raskt blev 100! ;)

    SvaraRadera
  3. Sv: Tack, hoppas verkligen jag kommer därifrån med ett leende på läpparna.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det beror ju på. Skulle allting bli snabbare/långsammare HELA tiden? Då skulle jag inte välja något alls. För även om de jobbiga stunderna skulle spolas framåt med snabbpiller skulle de bra det också.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Charlyene - vi kom överens om att man fick bara en sort, som verkade tillfälligt. Så vill man hellre snabba på helvetet eller stanna längre i himlen..?

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag väljer lätt långsampiller. Nu när ångestdämpningen verkar fungera.

    SvaraRadera
  7. Anonym - skönt med fungerande ångestdämpning!

    SvaraRadera