onsdag 10 augusti 2011

Rättighet?

Något man ser då och då i samband med tvister i bloggvärlden där någon skriver skarpa/elaka kommentarer är uttalanden som "men det råder faktiskt yttrandefrihet".

Nej, det gör det inte.

Yttrandefrihet räknas som en av de mänskliga rättigheterna enligt FN. Man ska få uttrycka sina åsikter utan att vara rädd för bestraffning eller censur. Men detta gäller förhållandet mellan en individ och staten. Staten ska inte hindra dig. Däremot gäller det inte mellan individer, där kan man göra personliga regler och överenskommelser. Ett företag kan t.ex. införa kontrakt som säger att man inte får avslöja företagshemligheter till konkurrenterna. Min blogg är min personliga dagbok på nätet, och här bestämmer jag. Jag kan censurera kommentarer hej vilt, jag kan stänga av kommentarsfunktionen helt om jag så önskar. Det är inte det minsta mänsklig rättighet att framföra ovälkomna åsikter i bloggkommentarer.

(Sedan finns det lagstadgade begränsningar i yttrandefriheten. Man får t.ex. inte avslöja statshemligheter eller hetsa mot folkgrupp.)

Jag har tack och lov inte själv haft problem med elakheter, enda gångerna jag raderat kommentarer är när jag själv råkat dubbelposta. ;) Och även om det skulle dyka upp skit skulle jag antagligen låta det stå kvar. Men bara för att jag inte bryr mig så mycket, inte för att jag tvekar om ifall det är rätt att radera.

9 kommentarer:

  1. På ett sätt är det bra att ämnet får så mycket uppmärksamhet. På ett annat sätt är det INTE bra eftersom personen ifråga anser sig ha gjort en god gärning genom att vara FÖR ärlig vilket i sin tur resulterade att jag fick en massa kommentarer. Som om det skulle vara målet med min blogg. Känns lite skrämmande att personen faktiskt skriver...

    "Å grattis till kommentarskörden angående ärlighet!!! Den kan du faktiskt tacka mig för;-) Om du vill ha mera bloggfoder säg bara till, jag står gärna till tjänst men jag lovar att aldrig kommentera din katt igen"

    Hur f*n bemöter man sånt? Hon måste ha ett fattigt liv som försöker livnära sig på att va medvetet elak

    SvaraRadera
  2. Det är högst osannolikt att du kommer någonvart genom att resonera med personen. Man får resolut ta ett beslut - låta kommentaren stå kvar utan att besvara den eller radera den. Kanske kommer personen skriva skit om dig i sin blogg, det kan du inte göra så mycket åt i så fall. Bloggvärlden kan vara hård... Jag hoppas du slipper mer sånt nu.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det var bra skrivet :) Det gäller att tänka till ibland innan man postar i väg kommentarer på nätet. Det är förrädiskt lätt att skriva "vad som helst" utan minsta eftertanke. hade man suttit framför varandra på ett café t ex så hade tongången varit en helt annan. Jag försöker att tänka på det själv innan jag postar en kommentar. Tänkvärt inlägg! Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Catarina. Ofta låter det skrivna ordet annorlunda än om man säger det. Mycket får en helt annan innebörd för mottagaren än vad avsändaren haft för avsikt!

    SvaraRadera
  5. Catarina och Ezter - visst är det mycket sant att det kan vara komplicerat att kommunicera enbart i text och inte kunna läsa tonfall och kroppsspråk! Jag tror att man får träna sig lite i att inte läsa in onda intentioner i allt som låter misstänkt, utan att personen kanske faktiskt bara är lite klumpig. Om inte annat tycker jag att jag mår bättre när jag inte är paranoid.

    Sedan tycker jag nog egentligen att folk klarar av denna form av kommunikation oväntat bra den större delen av tiden! Jag har bara "träffat" folk som varit snälla mot mig när jag bloggat, ganska fantastiskt! (Har varit med om enstaka påhopp i andra nätsammanhang men inget jag tagit åt mig alltför mycket av.)

    Nej, det finns idioter men man ska inte måla f-n på väggen.

    SvaraRadera
  6. Vill klargöra att jag inte tog åt mig på DET sättet. Jag blev mera paff... överrumplad... förvånad!!!

    SvaraRadera
  7. Fröken Hulda - det var absolut inte en pik mot dig! Av det jag förstått av sammanhanget så måste det ha verkat väldigt förbryllande att få höra sånt! Jag pratar bara om mig själv, jag tål en del, och jag tror knappast att du gick i backen för detta dumma, men samtidigt finns det ju de som är känsligare och verkligen tar illa upp, och det ska respekteras det med... Så det får nog klargöras att låter jag lite kall är det enbart utifrån mitt eget lilla sätt att fungera och inte att jag anser att alla måste ta saker på samma sätt!

    SvaraRadera
  8. visste inte det här med yttrandefriheten - att det bara gällde inför staten. sedan kan man ju använda sunt förnuft. vissa platser kräver sin policy och är kodade. på andra ställen tas humor för kränkning osv. tricky helt enkelt.
    kram//

    SvaraRadera
  9. Precis Jeanette, det gäller att snappa upp vilka officiella och inofficiella överenskommelser som finns i de olika sammanhang man befinner sig! Inget litet jobb!

    SvaraRadera