torsdag 3 maj 2012

Låtsaslek

Halleluja, som jag trodde/hoppades är förkylningen lindrigare idag.

Jag får kika på kalendern. Visst är det torsdag idag? Jo. Tillbaka till psyk igen för att bli dissekerad. Klagar gör jag inte, jag är tacksam över att plötsligt få så mycket backup, en engagerad syrra och en läkare som poppar upp titt som tätt. Mer själva grejen... påminnelsen: "du är sjuk". Den bittra insikten: "ja, jag är faktiskt sjuk". Ofta förefaller det mig som om det skulle varit lättare att enbart vara hypokondriker eller simulant (inte samma sak!), vilket sannolikt inte är sant för det skulle ha varit fruktansvärt påfrestande, det också. Tänk bara att vara tvungen att hålla reda på vad man sagt och inte sagt. Nej, någon lyckad simulant skulle jag inte bli.

Fan vad jag skriver uselt idag, röda linjer under vart tredje ord.

Kom på att när jag inte sov natten till måndag och hade mycket ångest och allmän spattighet så dök det ändå inte upp någon fixering vid magiska datum eller svarta andevarelser. Annars ett typiskt tillfälle då de grövre galenskaperna skulle infinna sig. Kanske maxdosen Abilify. I vilket fall, oändligt skönt att slippa besöka de dunklaste regionerna.

Nu när det är som vackrast, maskrosorna som gulast och körsbärsblommorna som ymnigast, önskar jag att jag hade lite mer luft under vingarna. Att kunna sväva omkring och verkligen ta in färger och former. Istället är jag sådär lagom artig mot naturen, ett avmätt "god dag, här blommas det ser jag". Hoppas känna av det kemiska lyftet om ett par tre dagar. Under tiden försöker jag simulera vårstämning, lite hjälper det nog.


6 kommentarer:

  1. Jag har inget glatt och peppigt att säga om den bistra sjukdomen och om att behöva stå öga mot öga med den. Påbörjade en kommentar om hur det är svärta på svärta att behöva möta den, och det blev bara totalt svart. Så jag lade ned. Skickar en kram istället och hoppas att någon form av vårrus infinner sig tillsist för dig.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det ändå ingen vits med peptalk, man får vänta ut saker och ting och hitta sätt att överleva under tiden, och spotta och svära samtidigt.

      Tack för kramen!

      Radera
  2. älskar det sista stycket där.
    jag är skitbra på att ljuga folk rakt upp i ansiktet och säga att vädret är fantastiskt och att jag mår strålande just pga av det.
    mina demoner heter självhat, skev bild av mig själv, avsky över kroppen.
    ibland vill jag vara ett bord.
    med konturer!
    kram du vackra människa ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man blir bra på att spela en roll. För man vill ju ändå inte bjuda in alla och envar i ens privata helvete.
      Det är jobbiga demoner du har, slitsamma att dras med.

      Kram unga dam!

      Radera
  3. Ja, ibland hjälper det inte hur det än blommar och lyser av sol där ute. Vissa dagar är det skitsamma. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast tur att det egentligen inte spelar så stor roll. Det blir sommar vare sig vi beundrar vädret eller inte. :)
      Kram!

      Radera