lördag 26 maj 2012

Bottenlöst

Gick en promenad på förmiddagen, en dryg timme. Förbi huset där en kvinna blev mördad rätt nyligen av en svartsjuk rival. Mörderskan hade kontakt med psykvården, enligt tidningen. Sånt får mig att fundera över hur många av "oss" det skulle kunna slå riktigt slint för, med humörsvängningarna, impulsiviteten och ibland t.o.m. psykos. Ja, jag vet att jag är morbid och att en överväldigande majoritet av psyksjuka inte är våldsamma. Det är bara någon sorts fundering över hur vattentäta skotten är. Skulle jag kunna bli hon, ungefär.

Halva eftermiddagen gick åt att sova, och andra halvan att se skräp-tv. Jag vill bara stänga av.

4 kommentarer:

  1. Jag har själv funderat samma sak. Med min blodiga seriemördarhjärna vet en aldrig vad som kan hända. Fast det är ju inte så troligt. Hade det skett hade det skett redan, tror jag. Men det är en tanke som ploppar upp då och då.

    Hoppas att du fick din vila under dagen.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara det att man reflekterar över det minskar kanske risken. Och jag har aldrig varit fysiskt aggressiv i hela mitt liv, så som du skriver, har det ännu inte skett så lär det inte ske nu.

      Kvällen blev plötsligt mycket roligare. En sån där obefogad svängning men jag tackar och tar emot.

      Kram!

      Radera
  2. Läskigt men jag tror inte du behöver vara orolig alls.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådär jätterädd är jag inte, jag är ju en sådan som flyr hellre än fäktar. Men det är samtidigt lite intressant att fundera över vilka djup som döljs inom en. Kvinnan hade försökt ta sitt liv ett par veckor innan händelsen. Hade det varit bättre om hon lyckats? Svåra och otäcka frågor.

      Kram!

      Radera