lördag 11 juni 2011

Motståndskraft

Kämpar barnsligt emot mitt sömnbehov, men förlorar. I morse var jag uppe tidigt, före 6, med ursäkten att väcka Mannen som skulle iväg. 7 timmars sömn borde ha räckt, i mitt sinne. Men när han gått kröp jag ner igen och sov 2 till. Jag behöver helt enkelt 9-10 timmar nu, vare sig jag vill eller inte. Synd, 3 timmar kändes så bra, men jag vet ju innerst inne att det är vägen till fördärvet...

Jag har små ryckande och tuggande rörelser i munnen. De verkar delvis ha ersatt benryckningarna. Medicinbiverkning (antipsykosmedicinen). Hur mycket ska jag bry mig, är frågan? Blir det värre? Är det början på TD (kronisk muskelbiverkning) eller "bara" akatisi (störande rastlöshet i kroppen). Varför funkar det inte att bara ta Akineton (motmedicin)? Skit också att min ordinarie läkare är borta, sjuk antar jag, på obestämd tid. Skit för mig men jag är förstås också orolig för henne. Tänk om hon har fått cancer? Och för min egen lilla del, vågar jag utsätta mig för en sommarvikarie, det brukar inte vara någon hit?

Tröttsamt att medicinerna inte bara kan verka i bakgrunden utan att man alltid måste mecka med dem hit och dit. Det räcker med att jag måste få injektioner varannan vecka, mer än så vill jag inte behöva umgås med vården i sommar.

Nu väntar jag på att Mannen ska komma hem med färskfiskad fisk. Jag är inte så bra på att laga fisk annat än laxfiléer, men antar att det funkar att bara rensa och slänga in i ugnen. Experimentdags!

6 kommentarer:

  1. Det är ofta så att vi inte bara ska behöva brottas med våra åkommor... på det kommer biverkningarna. Angående sömnbehovet (igen) har jag förstått att det optimala är ca 6 tim/dygn. Skulle jag ALDRIG klara mig med. Behöver minst 7-8 timmar nattetid och gärna ett par timmar på em. Men visst... det är ju inte friskt. Jag hoppas också komma till rätta med denna j*a trötthet//Kram

    SvaraRadera
  2. Jag behöver mycket sömn också - i säng kl 21 och sova till 08. Jag gillar att sova. Jag förstår det så att det är en bieffekt av alla mina mediciner. Vore det inte för dem så hade jag inte sovit så mycket.

    SvaraRadera
  3. Fröken Hulda - angående optimalt sömnbehov så har jag svårt att tro på 6 timmar. De flesta verkar sova mer bara de har möjlighet. Kan ju inte vara bra att gå omkring och vara trött hela tiden. Självfallet måste det vara mycket individuellt vad som passar.

    Att jag sover så mycket nu beror på en av mina mediciner. Det påstås vara bra för mig eftersom för lite sömn gärna leder till att jag går upp i varv för mycket och blir allmänt instabil. Så objektivt är det bara bra för mig att sova, subjektivt tycker jag det blir för mycket...

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Miriam - Jo, för mig vet jag säkert att det beror på en medicin. Byter jag ut den mot ex. Abilify sover jag mycket, mycket mindre (och blir mer instabil). Jag vänjer mig väl.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. dessa mediciner gör mig galen.
    Experimentera hit och dit.
    Väntar fortfarande på medicin mot adhd, skulle påbörjats i mars.

    Trött på allt jag ska ta itu med nu, f-kassa,af, läkartid m.m.
    Blir trött av att bara tänka på det.

    kramisar

    SvaraRadera
  6. Carola - så synd att du har fått vänta. För dem som medicinerna funkar för låter det som om ADHD-medicin kan göra stor skillnad. Ska hålla tummarna för dig.

    Kram!

    SvaraRadera