fredag 28 november 2008

Framskridande

Nu är det äntligen bestämt att jag ska börja arbetsträna på onsdag. Var där på möte idag och blev hjärtligt välkomnad. Jag tror det blir bra att göra lite nytta. Ska vara där måndagar, onsdagar, fredagar, 3,5 timmar. Skönt att ha dagar emellan att varva ner på. Går det bra blir det längre pass så småningom, helst är det ju meningen att jag ska klara heltid till slut, men det återstå att se...

Som det är just nu tror jag det kommer gå bra att arbetsträna, men det är så beroende av att jag får ha någorlunda stabilt mående, och där har man ju inga garantier.

Dr B ringde igår och sa att litiumvärdet ligger rätt ok nu på 0,5 och det ser bra ut för övrigt, utom att TSH-värdet har stuckit iväg vilket innebär att sköldkörteln kanske håller på att tappa funktion. Det är en vanlig biverkning till litium, enligt FASS särskilt i början av behandlingen hos kvinnor över 40, vilket ju helt stämmer in på mig. Ska ta ett annat prov på sköldkörtelhormon och se hur det ser ut, kanske får jag börja med Levaxin (syntetiskt hormon). Jag var förberedd på att detta kunde hända. Vet att när jag testade sköldkörteln för några år sedan var jag redan på gränsen till låg, så det här skulle mycket väl ha kunnat komma oavsett. Det känns inte särskilt dramatiskt.

Inser lite yrvaket att det snart är 1:a advent. Jag julpysslar inte särskilt mycket. I vår överbelamrade lägenhet finns inte så mycket plats för heminredning. Men lite ambition har jag faktiskt ändå, även fast det kanske är lite överkurs när vi ändå inte bjuder in en massa folk till jul, men jag tror jag ska byta till julgardiner i köket, ställa upp en ljusstake och en stjärna. Baka pepparkakor tror jag, även om det får mig att känna mig som ett reportage i Hemmets Journal, men jag tycker verkligen att det är gott. Kanske ett par amaryllisar, blommor är aldrig fel. Även om jag inte ägnar mig helhjärtat åt julandet så är jag inte anti-jul. Jag har inga horribla jultrauman bakom mig, inga vedervärdiga släktingar eller fylleslag, på något sätt har jag bara aldrig kommit in i det på riktigt. Tror jag gör likadant i år som förra året att jag åker upp till Göteborg några dagar före jul och firar med ungarna. Mannen ska jobba ett 24-timmarspass från julaftons morgon till juldagen, så själva julafton slappar jag nog bara. Äter risgrynsgröt och sätter på lite cheesy julmusik som jag kan sjunga högt till. Det är ok.

4 kommentarer:

  1. Kul att börja arbetsträna, längtar tills jag får göra det också. Skönt att du tar julen med ro. Jag har satt upp en stake och 2 stjärnor. Tycker det är lagom, mer pyntar inte jag.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du får börja arbetsträna! Och julen är ju ganska rolig att pyssla till.... men jag är inte heller så där julhysterisk.... men lite så. Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Ja nu tycker jag det ska bli kul att arbetsträna, för ett år sen hade det aldrig funkat. Så jag är glad att jag ändå kunnat vara sjukskriven när jag behövt det.

    Lagom med jul är bäst!

    Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Ja jag har ju "tänkt" att backuppa en inte rikgtigt gjort. Men nu får jag fan ta det ett steg längre och verkligen göra det. *Gode gud, låt inte allt försvinna utan ge mit tillbaka mitt liv. Det tillhör MIG* Härligt att börja arbetsträna, skulle jag också vilja göra men FK är inte så hjälpsamma här tyvärr. Jag ÄLSKAR verkligen alla förberedelser till jul. Så imorgon går startskottet då syrran och jag ska baka pepparkakor, dricka julmust och käka Alladin :) Blir att sätta upp lite julgardiner och sånt idag också och försöka fortsätta städa som jag inte blev klar med igår på grund av den där förbannade datorn och ångesten.
    Kram

    SvaraRadera