lördag 2 augusti 2008

Harmoni

Totalt igenmulet och ihållande regn. Ändå känns det bra. Vi fick en så härlig dag igår, en baddag. Jag är ju inte den som ligger och steker mig på en fullsatt sandstrand, inte ens förr när jag inte hade ärren. Men vi har ett smultronställe, en liten liten undangömd strand där mest lokalborna badar. Mjuka stenhällar, en smal brygga där barnen metar krabbor, klart snorkelvatten. Sväva i havsytan och titta ner på skärsnultror och stensnultror och tångspigg och lila sjöstjärnor, och tången, de där sladdriga slamsorna på stranden som är oändligt vackra i sitt rätta element.

Mannen berömde mig för att jag vågade gå i bikini bland folk, och jag suger åt mig för det är så skönt att bli sedd, att någon fattar vilken kraftansträngning som krävs.

Han säger att om jag slutar ta mina mediciner så slutar han ta sina. Vilken effektiv utpressning! Allt fixas inte med piller, men det verkar som att de här faktiskt ger mig en lägre tyngdpunkt som tillåter mig att resa mig upp igen när det blir vingligt.

Vi köpte plastormar på leksaksaffären för att lägga på balkongen och kanske skrämma bort duvan som tror att den bor här, den skitar ju ner så mycket. Lite långsökt att det ska fungera, men det ser rätt kul ut med ormarna.

Grillning på balkongen sen, min älskade lax med pesto och prosciutto, champinjoner, halloumi. Färskpotatis och tomatsallad. Nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar