söndag 4 april 2010

Mjölk

När jag sitter här med psykavdelningens medskickade havsgröna dosett får jag lust att göra något kul, designa ett spel med olikfärgade piller och olika poäng för morgon, middag, kväll, natt, den som klarar av att sortera och förtära alla sina piller på tid avancerar till nästa nivå och behöver aldrig mer använda dosett. Hur man kan vara bitter när man är glädjestrålande är förunderligt, men jag lyckas med mycket denna morgon. Tänk sån tur att man alltid behöver köpa mjölk, det gav mig en ursäkt att gå till Coop. Man är gammal, så gammal att man minns när affärerna var stängda på söndagar.

Ska som jag nog redan skrivit äta sen lunch med min mamma idag och det känns lugnt. Det är väldigt skönt att jag till slut börjar hitta ett förhållningssätt som funkar i vår relation, nu känner jag mig inte alls så spänd som för några år sen. Mina förväntningar är nog mer realistiska, och i takt med att hon betyder mindre för mig så kan jag vara vänligare.

4 kommentarer:

  1. Du är så klok så jag vet inte vad jag ska skriva, min hjärna verkar innehålla gröt jämfört med din. Tyckte det (bl a) va så bra skrivet det här med att ju mindre ens mamma betyder för en ju lättare är det att vara trevlig. För så har jag det också, och det är liksom en förvånande upptäckt. Ha en trevlig påskdag (är affärerna öppna? - Jag är shoppingsugen nämligen)

    SvaraRadera
  2. Miriam - tror inte vanliga affärer är öppna, bara mataffärerna och så större köpcenter, de stänger knappt aldrig!

    Ja, visst blir man lite förvånad när man märker att man faktiskt håller på att växa upp!

    SvaraRadera
  3. Ja i takt med att det där blödande behovet av en "riktig" mamma läker lite så skapas nog en slags distans, och det blir lättare att mötas. Då blir hon ju mer en bland många, och då kan man ha mer överseende. Lite som med sina vänner kanske. Men när det blir så så är det ju samtidigt ett misslyckande för mor-dotter-relationen. Men man får väl fokusera på det som går att förändra, och inte stå och stånga sig mot en betongvägg.

    Hoppas du får en helt okej påskdag tillsammans med din mamma!

    SvaraRadera
  4. Rebecca - nej, när man inser att vissa saker beror på personlighetsskillnader och inte kommer att ändra sig bara med önsketänkande, då blir det lite lättare (för oss båda tror jag) att tillvarata det som ändå är bra. Inte för att jag känner mig helt harmonisk i situationen ännu, men det har klart gått framåt.

    Tack, och hoppas din dag också blir bra!

    SvaraRadera