söndag 30 augusti 2009

Hopkok

Brödet stod på jäsning och första omgången tvätt virvlade runt i maskinen före 8. Gav otåligt upp att hitta något på nätet som fångade min uppmärksamhet i mer än fem sekunder, och tittade på ett avsnitt av Medium istället, som jag lustigt nog kunde sitta igenom med bara en kaffepaus. 

Så blev klockan 11 och den stora tröttheten kastade sig över mig som ett jordskred. Måste. Sova. Tror det bara blev en timme, men jag vaknade till en annan värld. Kall, svart, irriterande som en geting. Just det fenomen som gör mig lätt fobisk mot att sova. Vred mig i sängen tills jag motvilligt tvingade mig att gå upp, äta, duscha, sminka mig fast jag bara är hemma idag och ingen ser. 

Och nu plötsligt är jag på g igen. Sockerdricka i kroppen, musiken ända ut i tåspetsarna. Rensade glatt korgarna för mössor och vantar och halsdukar, plötsligt var just det viktigast i världen. Tänker att om jag är vaken inatt kanske jag kan måla, det var ett tag sedan sist. 

Långsamt försöker jag acceptera (även om det är svårt) att allt det här är jag, alla likheter och motsatser. 

2 kommentarer:

  1. Vet hur du mår när du pratar om att vara trött! Trött så in i märgen.

    Brukar du sitta uppe och vara kreativ? Jag var kreativ i hjärnan kl 23:00 igår, ville gå upp men min man förbjöd mig. Har en sån period nu då jag är pigg på kvällen och känner lusten till att utveckla det pyttelilla hypomana som ligger och lurar.

    SvaraRadera
  2. Jag somnar utan problem hyfsat tidigt på kvällen, 21-23 oftast. Sen vaknar jag 1-3 på natten och är infernaliskt pigg och rastlös i kroppen, ibland lite virrig i knoppen.

    Sådär jättekreativ är jag inte. Målade en hel del förr, men sällan numera. Skulle kunna göra något just nu, men då ska jag in och böka i ett skåp alldeles bredvid där min man ligger och sover, så jag sparar nog det till dagtid om jag fortfarande har lust då...

    SvaraRadera