onsdag 26 augusti 2009

Gnällkärring

Nu skulle jag vilja ha ordförmåga. Det som kommer är korthugget, kalt. 

Skam. För att jag inte mår bra, jag som har så mycket. Att jag inte visar hänsyn. Bramående som en plikt, ett ansvar. 

Jag gör inte något värre än lite nattsudd (och har f.ö. sovit över fem timmar och tänker gå och lägga mig igen snart). Men det ligger ingen stolthet i att avstå. Känner mig bara insnärjd och förljugen.

Söker alltid efter en bekräftelse av min mörka sida. Utan undvikande eller käcka tillrop eller fördömande. Det är lite för mycket att begära av en annan människa att vederbörande ska känna min ångest och stå ut, jag vet. Även när jag i något ögonblick möter det så tror jag inte på det. Är inte den rättmätiga adressaten till medkänsla.

Det känns helt poänglöst att gråta. Jag har druckit kaffe så nu kanske jag kan lägga mig igen.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker du har en väldigt stor ordförmåga och uttrycker dig så bra. Du verkar kunna hitta ord till det mesta medan det bara blir en massa blaha blaha från en själv :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tycker också du skriver bra.
    Man ska inte behöva skämmas för att man mår dåligt..Kom ihåg att du är värdefull precis som du är.

    varm kram

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gilla om du fick för dig att skriva en bok. Om du ger utlopp för din ångest i bokform skulle den dessutom få grymt bra kritik och jättemånga läsare som identifierar sig med det du skriver, och känner din ångest. Konstruktiva och optimistiska böcker får ju aldrig hälften så många läsare. Det är tryggare att uppleva andras ångest när det är en författares eller konstnärs än en närståendes.

    SvaraRadera
  4. Man får må dåligt om man mår dåligt även om jag förstår vad du menar. Man mår dåligt för att man mår dåligt. Och så blir det ännu värre.
    Kram till dig, hoppas det snart vänder.

    SvaraRadera
  5. Vet inte vad jag ska svara, men tack alla ni underbara.

    Någon bok blir det verkligen inte!! Har haft mina 15 minuter redan, på sätt och vis. Det låter som ett skräckscenario att bli en ångest-symbol. Jag är ofta tveksam till om jag ens borde blogga.

    SvaraRadera