onsdag 19 augusti 2009

Gränsdragningssvårigheter

Halv sex är inte nattsudd, för jag har sovit sju timmar (med nitrazepam, som faktiskt funkar för att få mig att somna om igen när jag vaknar till under natten). Känns lite vemodigt att solen inte är uppe ännu, en påminnelse om att det verkligen går mot slutet på sommaren.

Frisören på förmiddagen, yay. Djup tugga på kassan, men sitt utseende går man omkring med hela dagarna resonerar jag (inbillar mig själv så jag kan känna mig mer dygdig än frivol). Sjukgymnasten sen, mindre yay.

Träffade på en tjej från min förra arbetsträningsplats på stan, vilket fick mig att inse hur lite jag saknar prestationsstressen. Det låter patetiskt, inget borde väl vara lättare än ett par timmar där man inte ens är anställd eller har några plikter, men jag kan inte låta bli att känna att jag måste pusha mig själv tills jag mår dåligt så fort jag får "ett uppdrag". Just nu har jag grymt dåligt samvete för att jag inte ägnar energi åt ett projekt, trots att jag logiskt sett vet att ingen kräver det av mig, att det är helt frivilligt och i grunden en väldigt rolig grej. Om man åtminstone vore sådär käckt handlingskraftig och genast satte igång när man känner att det behövs, istället för att ägna lika mycket energi åt sin ångest och undvikande beteenden. Hitta balansen mellan för mycket och för lite, och inse att balansen kan skifta fram och tillbaka beroende på omständigheterna.

Mår bra humörmässigt nu, men känner mig så tunnhudad, allt går in, vill inte ha för mycket  med omvärlden att göra. Träffade ändå en kompis igår, och ska antagligen på grillkväll imorgon, ve och fasa. Ibland känns ens sociala behov som en sorts hunger som man tillfredsställer utan att tänka på det och utan att aktivt vilja. De är alla trevliga personer, det är inte det, men som så ofta blir jag osäker på var gränsen går mellan "ge sig själv en kick i baken och gå ut och ha kul" och "ge sig själv en fetsmäll och däcka efteråt". Mannen säger att jag ska ta hand om mig själv, jag vet bara inte riktigt vad det betyder i sammanhanget. 

Lyssnar på en samlingsskiva med 80-talshits av det mycket ytliga slaget, skitkul. 

3 kommentarer:

  1. Nitrazeam ska jag börja med på torsdag kväll..men jag undar en sak...äter du nån benzo. Förjag blev orolig för på fass står det nåt om typ andningsdeppression om man använder benzo. Och jag äter ju både stesolid och xanor..

    Hoppas du blev nöjd med håret efter frissanbeöket.

    kram

    SvaraRadera
  2. Hmm, nu kanske jag läser Fass fel, men det jag hittar är att nitrazepam + morfinbaserade smärtstillande kan ge andningsdepression. Sen är ju nitrazepam också ett slags benzo, så man bör nog fråga läkaren ordentligt om det funkar att ta så mycket benzo samtidigt, men jag har hört flera som gör det...

    Jag har Stesolid som behovsmedicin, men det tar jag typ en gång i veckan-varannan vecka. Tänker inte ta nitrazepam stadigt heller, det är bara just nu några dagar för att varva ner.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja..jag såg i fass att du har rätt, det var när det gällde morfin. Puh..tur för oss :)

    kram

    SvaraRadera