fredag 13 mars 2009

Distanshållande

Känner mig trots allt lite mer som normalbefolkningen nu, eftersom jag tycker det är skönt att det är fredag och inget jobb imorgon.

Det är okej ikväll, sitta med Mannen och äta god mat framför tv:n, lite alkohol, saltlakrits. Och friheten att sen sätta sig en stund framför datorn utan sura miner.

Fick ytterligare ett självmordsmail från en kompis, de kommer då och då. Jag tror jag börjar lära mig att svara med medkänsla men ändå distans, uppmanar henne att prata med de vårdkontakter hon faktiskt har. Jag kan ju inte göra ett piss egentligen. Normal hövlig uppmärksamhet biter inte på hennes depression. Men det är svårt det där. Jag vet ju egentligen bara hur det har varit för mig, vad som har hjälpt mig. Men fast vi har vissa likheter på ytan så funkar vi rätt olika i grunden.

Berör mig, det gör det ändå. Väcker upp mina egna spöken. Kanske kommer jag skriva mer gamla minnen på ordminnen.blogspot.com men det blir knappast ikväll. Efter 22 är det sovdags för S, även en fredagkväll.

3 kommentarer:

  1. Jag ska inte heller vara uppe efter 22 men ville bara smyga in och ge dig en godnattkram och ett tack för att du finns.

    SvaraRadera
  2. Sk energitjuvar är svårt att veta hur man ska hantera. Tyvärr har jag nog inte så många bra råd för jag kan ha svårt att veta hur jag ska hantera mina egna. Ibland får man nog, dessvärre, vara lite ego i det läget. Försöka att inte visa FÖR mycket empati och intresse för ger man dom fingret så tar dom ehla handen. Eller så får man säga, vänligt men bestämt: Jag tycker det är jättetråkigt att du mår dåligt men det bästa vore om du pratar med dina behandlare. Eller nåt i den stilen. Till mina energitjuvar har jatg bara lust att säga "Men för helvete vakna, kan du inte säga NÅT positivt!" typ. Men vet inte ens om det kommer hjälpa.
    Kram och godnatt!

    SvaraRadera
  3. Kimmi - tack vännen, du får en godmorgonkram tillbaka.

    Maria - jo, så är det...

    SvaraRadera