torsdag 7 november 2013

Sömnbefrämjande

Dagen inleddes med ett läkarbesök, och efter det har jag varit som en trasig ballong, det mest spännande jag gjort var att titta på Australiensiska tullen... i övrigt har jag sovit. Hoppade över erbjudandet om en hundpromenad, det kändes som om det räckte med promenaden i duggregnet från sjukhuset.

Läkarbesöket gick okej. Vi enades om att jag inte är så djupt deprimerad (jag har t.ex. inte så jättemycket självmordstankar) men ändå behöver lite hjälp på traven. Hon tyckte inte att Abilify stabiliserar så bra, så nu blir det raskt byte till Seroquel depot som hon verkade förtjust i (när hon skrivit receptet - det har inte kommit in ännu så hon har väl glömt, måste ringa sekreteraren imorgon. Fick jaga sekreteraren idag också för att läkaren inte verkade veta hur hon själv skulle kunna föra in bokningar i systemet, hon är helt ny och tillfälligt där, men det ordnade sig och jag fick en telefontid som jag skulle.) Det hon förutspådde var att jag kommer behöva ett par stabiliserare och om man får till det bra ska jag inte behöva ha antidepressiva hela tiden. Jaja, en dag i taget.

Så trött jag är redan, orkar inte sitta uppe och se på tv. Lär väl bli ännu tröttare (och hungrigare...) när jag börjar med Seroquel...

Imorgon ska jag försöka komma ikapp med tvätten, så jag gör någon nytta iaf. Och fundera över doppresent, jag tycker sånt är svårt. Har en vecka på mig att bli lite mer normal så jag pallar ett dop.

21 kommentarer:

  1. Mm, jag kom "ikapp" med tvätten i veckan, tänk att något så enkelt kan bli så svårt.

    Hoppas att du hittar någon doppresent, jag hatar verkligen sådant där. Usch. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen inte ens att det är jobbigt att tvätta, när jag är normal, vi har ju egen tvättmaskin. Men plötsligt blir det ett jätteprojekt...

      Tack och kram!

      Radera
  2. Ska du inte ha kvar Abilify alls? Jag som trodde att den ändå har hjälpt dig en del. Eller har jag fel? Och ja, Seroquel gör en trött. Som fan, tyvärr... *Hoppas på bättring*. Fina, fina du. Varmaste kramarna från blåshålet Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *försöker tänka efter* Egentligen tror jag att jag har haft hjälp av all neuroleptika jag har testat (Abilify, Risperdal, Seroquel, Zyprexa, Zeldox, Cisordinol, Fluanxol...) - de lugnar ner jobbiga tankar av mer skruvat slag och dämpar extremångest - det är mer biverkningarna som har skiftat från uthärdliga till vansinniga. Har haft minst biverkningar av Abilify. Men jag kan nog hålla med läkaren om att den inte stabiliserar så kraftigt, när jag gått på enbart Abilify har det varit svaj. Och jag kan inte gärna höja litiumet ännu mer nu, så jag är beredd att testa världen med Seroquel-glasögon. Har bara tagit små doser förut, mer som sömnmedicin, nu ska jag börja med 150 mg ikväll. Om jag får ett recept... det har inte kommit in något ännu, så det blir till att jaga läkarsekreteraren igen *suck*

      Det *blir* bättring, en ska bara orka vänta in det.

      Stora kramar tillbaka från ett faktiskt soligt Skåne!

      Radera
    2. Rättelse: receptet har kommit in nu på morgonen! Så jag ska inte muttra över läkaren, nu är det bara apoteksracet som gäller för att hitta någon som har det inne...

      Radera
    3. Ja, jisses vad meds en har fått genom åren. Seroquel-recept är vad jag också väntar på. Tog minidos Abilify igår, och blev speedad som en råtta på amfetamin! :) Kul, men inte hållbart i längden. Men varför är det så svårt för apoteket att ha inne seroquel? Har upplevt samma sak här i Götet, och det är ju ändå typ en "inne"-medicin just nu. Tycker var och varannan jag träffar proppar i sig den... Men, men... Jourapoteket i Nordstan brukar ha den inne.

      I vilket fall som helst - nog babbel om mig. När du har tagit Seroquel innan, har det varit mycket biverkningar för dig då? Eller har doserna varit så låga att du inte har märkt mycket av det?

      Kram!

      Radera
    4. Det blir väl lätt så när de inte vet exakt vilket fack de ska stoppa en i - "vi testar lite sånt här" "nähä, då testar vi lite sånt här då". Jag tycker också Abilify är uppiggande i låg dos, inte så märkbart över 15 mg.

      Ett av stadens fyra apotek hade faktiskt rätt styrka i rätt förpackning hemma, så nu blir det testkörning i helgen. Förut har jag tagit vanliga Seroquel 25-75 mg till natten. När jag tagit dem varje kväll (och inte bara vid behov) har jag, förutom tröttheten, märkt ett visst ökat matsug (inte alls på Zyprexa-nivå) samt att jag haft mindre ångest dagtid, använt färre Stesolid. En sån liten dos skulle inte räcka för att stabilisera mig i egentlig mening, men vi får se vad en större portion gör. Det är inte bestämt hur hög dos jag ska ha, börjar på 150 och testar. Har just lusläst bipacksedeln som det står att man ska göra ;) så jag är bekant med allt elände jag förhoppningsvis inte ska få, samt att man kan få falskt positivt utslag för metadon i urintest är väl allmänt bra att veta. Diabetes är väl det som vagt oroar mig (fast man dör snabbare av självmord). Ska bara komma ihåg att de inte ska tas med mat.

      Jaja, jag har redan fått en antidepressiv verkan av det där receptet: jag kom upp och i kläderna i hyfsad tid, och promenerade en timme i solen på väg till och från apoteket.

      Kram!

      Radera
    5. Matsuget verkar (nästan) alla få. Det där om mentadonet visste jag inte. Kan ju vara bra att veta även om min missbruks-stämpel nu ska suddas ut.

      Det låter härligt med promenad i solen. Jag gillar inte självhjälpsbluffen där alla ska promenera bort sina depressioner. Men ibland är det jäkligt skönt att komma ut, komma bort från hemmet, och känna att det finns en värld omkring sig.

      Kram!

      Radera
    6. Det är alltid litet märkligt när man läser i Fass om statistiken över ex. viktuppgång - då är det kanske 15 % som gått märkbart upp i vikt. Men lyssnar man till dem som tar vissa mediciner i praktiken kan det vara så att så gott som alla gått upp. Så jag tar dessa siffror med en nypa salt... Räknar nu med att bli hungrig av denna Seroquel, frågan är mer hur mycket. Jag brukar bli hungrig av fettomediciner.

      Tror inte heller på att promenera bort alla sorger, men som du skriver, det är bra att komma ut och titta på världen ibland när orken finns.

      Kram!

      Radera
    7. Frågan är väl vad som räknas som "märkbar" viktuppgång. Läste, för längesedan, en rapport som jag just nu inte hittar, som påstod att den genomsnittliga viktuppgången på Seroquel var 5 kg per år. Vilket var så lite att rapportörerna tyckte det var i princip ingenting. Förutom då de som uppenbarligen går upp 5 kg VARJE ÅR de käkar Seroquel. Eller de mardrömshistorier som talar om 40 kg upp på typ ett år. Etc... Visst, alla får inte alla biverkningar. Men viktuppgång är ingenting som bara ska räknas bort, tycker jag. Det är väl upp till individen om det är värt det eller ej.

      Jag får ju direkt hungerpåslag av Seroquel. Men inget alls av Zyprexa (som jag inte längre kan ta). Så olika kan det slå...

      Dessutom undrar jag egentligen vilka personer som har blivit tillfrågade. Om en har psykos/dissociation/whatever vården vill kalla det så kanske en initialt tycker det är värt att gå upp i vikt. Men frågan är ju hur många som slutar med vissa meds just pga vikten. Har de ens tagit hänsyn till detta i studierna som har gjorts?

      Radera
    8. Tror det brukar vara +7 % av kroppsvikten, typ 5 kg på en 70 kg-person. För vissa är det mest i början de går upp, men för andra är det som du skriver, det bara fortsätter. Det negligeras kraftigt hur dåligt man kan må av viktuppgången tycker jag. Jag har lagt ner Risperdal, Zyprexa och Lyrica pga viktkaoset (ok, Lyrica för att det var en helvetesmedicin). Ska ge Seroquel en chans i två veckor så får vi se.

      Gräver man i studiernas siffror kan det säkert gå att hitta hur många som lagt av pga vikten. Men sen vet man ju inte vilka som inkluderades i studierna, var på jorden de genomfördes, är det på inlagda personer som haft begränsad tillgång till mat - en del frågetecken.

      Radera
    9. Japp. Dessutom - återigen jag minns inte exakt var jag grävde fram det, men ska försöka leta när mer ork finns - det finns studier gjorda på både Zyprexa och Seroquel angående metabolismen, och att båda dessa preparat inte bara ger ökat matsug (som läkare ofta påstår) utan också att ämnesomsättningen faktiskt går ned, så att det inte är enbart ökat kaloriintag som ger viktuppgång.

      Håller med om Lyrica. Jag blev försatt i konstant fylla när jag tog den, även i lägre doser. Och fick den dessutom utskriven av läkare på akuten som sade att hon frångick de gängse rekommendationerna och hade eget avtal med läkemedelsbolaget (som om det vore något att vara stolt över!) så jag skulle egentligen komma upp i 1200 mg. Eh, what?

      Radera
    10. Eget avtal..? Helsnurr! 1200 mg låter vansinnigt mycket. Jag blev plakat på 300 mg, gick in i dörrkarmar.

      Tänkte på detta med ämnesomsättningen när jag läser i Fass att Seroquel kan sänka thyroideahormonerna. Jag har också läst något om Zyprexa och råttor som blir feta, men minns inte detaljerna.

      Jag kastar mig in i experimentet ändå. Även om jag bara är måttligt nere så känns det som om det vore lätt att trilla ner en våning och sen ytterligare en, och så är man där det är direkt skadligt. Vill slippa det. Min övervikt har tack och lov aldrig gjort mig suicidal, så ur vissa synvinklar är vikten av mindre betydelse. Kanske prioriterar jag annorlunda i framtiden.

      Radera
    11. Det rekommenderade maxdosen brukar ligga på ca 600 mg, tror jag. Tog 100 mg själv, och blev ungefär som du... Jobbigt, lade ned det efter ett par dagar. Fick fan panik av att inte vara mig själv.

      Du har rätt det där med att trilla nedåt. Jag är väl lite på samma planhalva, fast med min "psykos" - inte så jävla farligt egentligen, men vill inte att det ska bli värre. Ska, även jag, börja med Seroquel imorgon. Jag minns inte ens hur det gick sist jag petade i mig dem, men det kanske är lika bra. Inga dåliga minnen att fasas över! :)

      Jag hoppas att Seroquel hjälper dig. Och mig. Och att vi någonstans, någon tid, får lite stabilitet under fötterna.

      Kram!

      Radera
    12. Ja, vi får verkligen hoppas det! Efter alla dessa år...

      Kram!

      Radera
  3. Håller nog med. Abilifyn är nog ingen superstabiliserare. Men jag behöver den för att inte bli dissociativ. Lamotriginet gör jobbet hos mig. Sedan jag började med den har jag blivit en ny människa (minus dippen augusti/september).
    Hoppas du får samma effekt av Serquel som jag får av lamotrigin
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Abilify kan ha en hel del goda egenskaper också. Som vanligt - individuellt. Vad skönt att lamotriginet funkar så bra för dig! Alla sätt är bra utom de dåliga.

      Kram!

      Radera
  4. Du kan skriva bra, eller hur? (jag svarar åt dig→) Ja, det kan du! Införskaffa dig en fin bok och skriv i den och vips så är det en perfekt doppresent!
    Kämpa vidare fina människa!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefin idé. :) Funkar inte för mig just nu men något att hålla i minnet.

      Tack snällaste du!
      Kram!

      Radera
  5. Tak för att du delar med dig, livet är en strid man härdar igenom.
    Sluta aldrig kämpa.

    Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden. Jag börjar faktiskt känna det som att jag trots allt kommer att kämpa till slutet.

      Kram!

      Radera