lördag 19 december 2009

Panikkänslor

Blir trött på mig själv. Jag går upp i varv på ett mindre trevligt sätt, bara för att det är jul och vi ska resa lite. Vaknade med hemsk ångest tre på natten i torsdags och sen har det hållit på. Det är inget specifikt jag oroar mig för, bara att tappa kontrollen, att missa någon av alla detaljer. Att glömma julklapparna, missa tåget, tappa bort bokningsbekräftelsen till hotellet, inte ha tänkt ut när var och hur vi ska göra saker (fast jag faktiskt har lämnat stora luckor i programmet så vi är inte detaljstyrda, det bara känns som om jag måste ha koll på allt). Efter lite påstötning av Mannen gjorde jag upp en lista, och den är faktiskt inte särskilt lång. Ändå, vidrigt ångestkryp i kroppen och jobbiga bilder kommer och går i huvudet, tankarna virrar bort sig hela tiden. Rationellt vet jag att inget lär gå så fel att det inte går att fixa, känslomässigt är allt en annalkande katastrof. Det gör mig ledsen när saker som jag egentligen tycker är väldigt roliga blir ångestframkallande. Förhoppningsvis släpper det när vi väl kommit på tåget...

7 kommentarer:

  1. Ibland får jag mer ångest när jag gör saker som jag tycker är roliga. För att det känns så mycket värre att förstöra något roligt än något tråkigt, om du förstår vad jag menar...

    Det är förbannat jobbigt när ens mående ställer sig i vägen för vad en egentligen vill. Det finns väl inga enkla lösningar. Men jag hoppas att ångesten lägger sig snart, och att du kan njuta av upplevelsen istället.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nä inget av det du räknade upp skulle ju vara omöjligt att fixa om det hände. Men jobbigt när det sunda förnuftet inte räcker för att skjuta undan oron.

    Hoppas det blir som du skriver, att det känns lättare när du väl är på tåget!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig som alltid, jag hispar ständigt när jag ska ut och resa och annars med.

    Jag hoppas ni får det skönt,
    jag önskar dig en God Jul.

    Julkram

    SvaraRadera
  4. Jobbigt att ha sån förväntansångest.
    Men allt kommer säkert gå jättebra.

    kram

    SvaraRadera
  5. Kikar bara in för att säga God Jul.
    Hoppas ni får en mysg julafton.

    kramar

    SvaraRadera
  6. Tack allihopa. Jag är hemma igen, välbehållen, och har haft det härligt.

    SvaraRadera
  7. Tack! Ja jag är riktigt nöjd med den julklappen :)
    God jul och gott nytt år själv. Hoppas du får en underbar jul, det är du värd.
    Kram

    SvaraRadera