måndag 9 juni 2008

Urtidsdjur

En mentalt intensiv dag. Min mamma och hennes man var i trakterna för att hälsa på andra släktingar, så vi träffades en stund, fikade och gick på stan. Jag känner mig alltid lite spänd när jag är med henne men inte så mycket nu som förr. Det var, som det brukar vara, mest ytligt socialt snack. Hon gav mig en ganska häftig blomstermålad vattenkanna och en flaska vin, det var gulligt. Så det gick bra, känner mig bara alltid lite matt efter såna ansträngningar att ha ett umgängesliv med sin släkt. Släkt-släckt.

Psykologsamtal också, det kändes ändå rätt givande. Tycker vi verkar stå på samma sida nu, att medicinerna har effekt men att det finns saker kvar att "terapia", det ena utesluter inte det andra. Det känns inte så hopplöst.

Utmaning nr 3 och den största: fick journalkopiorna idag. 3 cm av mitt förflutna. Tvekade lite om jag skulle sätta igång med det, men naturligtvis segrade nyfikenheten (vem utom jag kunde tro något annat). Har inte lusläst men bläddrat igenom, från januari 2000 till nu. Jag känner mig mindre upprörd över vårdpersonalen än jag trodde jag skulle göra, den överväldigande känslan är sorg. Hur jävla jävligt det har varit att må så jävligt. På något sätt förtränger man mycket för det går ju inte att gå omkring med allt gammalt i fokus jämnt, men upplevelsen försvinner inte. Hur i helvete kan man vara så desperat, så självbestraffande och samtidigt söka hjälp, hjälp som man ändå inte kan lita på. Önskar jag kunde resa tillbaka i tiden och bekräfta och trösta mig själv på det sätt omgivningen ofta inte klarat av. Det känns lite nytt för mig, att kunna känna en viss medkänsla med mig själv, även om den är skör. Är trött trött trött nu men inte förkrossad, det är bra.

Vi fick ingen post idag, bara reklam *morr* Jag väntar på en cd, Aimee Manns nya, den borde ha kommit idag för den är skickad (jag är en sån där stenåldersmänniska som oftast betalar för min musik istället för att ladda ner). Kanske har Posten börjat rationalisera bort brevutbärningen också, den är säkert inte tillräckligt lönsam. Kanske gnäller jag i onödan för vi kanske inte hade någon post idag, fast någon stackars räkning brukar alltid dimpa ner tycker jag. Kanske löser sig mysteriet imorgon...

2 kommentarer:

  1. Aime Mann..
    Tack för tipset.
    kollade youtube och gillade,nu har jag laddat ner tre album med henne. Tack!

    kram

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade. Särskilt albumet "Lost in Space" har tagit mig igenom stunder när jag absolut inte pallat med positiva och upplyftande låtar, käcka melodier med texter fulla av bitterhet, tomhet och trassliga relationer. Lite av ett "borderline soundtrack"...

    Though I'd hope you'd know what I tried to tell you
    And if you don't I can draw you a picture
    In invisible ink


    Som sagt, bara jämmer och elände. ;)

    SvaraRadera