söndag 1 februari 2015

Ide

Igår och idag satt jag och skrev några inlägg på engelska på ett forum. Observerade hur mycket enklare det är att inte dras med och bli emotionell på ett språk som inte är ens modersmål, även om jag skrev om djupt känslosamma saker. Jag kan orden, men genvägen till amygdala saknas. Det är lite fascinerande, även om jag inte kan det minsta om språkpsykologi.

Tar det lugnt som en närapå sovande björn. Satt och halvtittade på en katastroffilm i C-klassen (klassiska temat asteroid ska krossa jorden) igår eftermiddag. Lite disk och tvätt och matlagning. Kortare sessioner vid datorn och mobilen, en hel del googling av saker som råkade komma upp som "jod", jag är grymt road av att googla. Men inget som stressade mig. Har snälla vänner som försöker övertala mig att ses var och varannan dag, tyvärr går det bara inte. Jag har saker inbokade både måndag och tisdag, och då kan jag inte träffa folk helgen innan också. Visst är det uppiggande med en promenad, men att promenera och prata samtidigt kräver mycket. Det känns grinigt att säga nej, jag försöker att förklara men för den som inte är i exakt samma situation är det nog svårt att fatta. Så det är lite svårt att inte känna sig som en dålig vän.

Men jag kanske tar en alldeles egen promenad. Det ser inte slaskigt ut på marken just nu, bara enstaka små snöhögar på gräsmattan. Hade varit kul att hitta årets första snödroppe, då får man ut och spana!

Även om man känner sig som en levande död ibland så hade det kunnat vara mycket värre - man hade verkligen kunnat känt sig som en levande död:
http://www.newscientist.com/article/dn23583-mindscapes-first-interview-with-a-dead-man.html#.VM4Ly0eG-Sp




2 kommentarer:

  1. Jag likande mig vid grävlingarna som vi sett några nätter då vi jobbat. När jag frågade min pappa om varför de inte sov nu så sa han att grävlingar inte sover så djupt som andra djur som går i ide. Sömndruckna springer de runt i halvdvala. Ungefär som jag då jag jobbat många nätter.
    Jag vet ett ställe här i stan som jag ska ta mig till i morgon för att leta vårtecken. Ska ta med kameran :-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det är grävling man ska kalla sig, tack för upplysningen!

      Ja du tar ju ändå bättre bilder än jag så jag kan lika gärna överlåta det till ett proffs. :)

      Kram!

      Radera