måndag 2 februari 2015

Litterat?

En för mig tidig morgon. Skulle åter till Vampyrcentralen. Bussen i tid, ovanligt lite folk för att vara måndagmorgon, och en duktig vampyr, så det kändes som att allt gick extra smidigt.

Vi har faktiskt ett snötäcke nu, sådär 5 mm.

Egentligen var planen att träffa en vän som jag inte har sett på många månader nu av olika skäl, något jag verkligen såg fram emot eftersom hon är en hjärtevarm tjej, men tyvärr smet hennes barnvakt (sambon) iväg på extrajobb. Det får bli en annan dag.

Jag gör ett litet försök med en bok, inte en roman för det går inte, men en faktabok. Ett kapitel i taget. Måste komma ihåg att det inte är någon stress. Kan jag läsa kortare stycken på datorn kan jag göra det i en bok, bara jag bryter ned det till något hanterligt och slutar pika mig själv för att det är töntigt lite. Det finns för mig något mycket symboliskt i att läsa en bok som jag vill kunna igen, även om det bara är i liten skala.

Imorgon är det läkarbesök, jag är rätt nyfiken på vad alla dessa blodprov har visat. Helst vill jag att allt är bra och allt bara kan rulla på, men verkligheten kan ju ha sin egen åsikt angående detta.

Får gå ut och vittja brevlådan, kanske har man fått ett par räkningar? ;)

4 kommentarer:

  1. Vi har rn suverän vampyr på min mottagning. Jag brukar faktiskt vara så fräck att jag ber och få honom (om han inte är upptagen på annat jobb).

    Böcker. Emellanåt ger jag mig också på det. En enkel handling. Inga trassliga paralleller. Gärna lättsmält och inte för djupt. Fixade minsann tre hela böcker förra året. Just nu kan jag glömma läsning. Men det kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man ber om en bra manlig vampyr ;)

      Ja, det kommer.

      Radera
  2. Jag brukar också ha lite svårigheter för att hänga med i handlingen när jag läser men det beror på mina tvångstankar och ångest... Iaf så brukar jag tänka så här att om jag ändå inte vill ge mig på bokläsning eftersom att jag iaf inte kommer å hänga med i handlingen så kan jag lika gärna läsa ut boken utan att lägga vikten vid att alltid vara med till 100% och istället ta med endast det som fastnade... På så sätt får jag med lite grand ur mina läsningar istället för ingenting.

    Det fungerar rätt så bra mot förväntansångest för mig men dina anledningar skiljer sig ju från mina... Samtidigt måste man kanske akta sig för att inte fixera sig allt för mycket vid just ett problem då risken är stor att det blir det enda man kommer att märka till slut. Hoppas att den där medicinsänkningen hjälper inte bara mot darrningar i händerna utan även läsningen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som du har en rätt bra strategi ändå!

      Det går faktiskt rätt bra nu när jag valt en bok som i mycket liknar texter jag kan läsa på nätet, bara i mer samlad och hophållen form. Jag har läst flera kapitel på engelska, ganska korta kapitel men ändå, och dessutom tycker jag det är intressant.

      Medicinsänkningen kommer troligtvis inte göra ett dugg för läsningen, utom att det blir lättare att hålla i boken. :) Krånglet med koncentrationen verkar ha mer att göra (enligt läkare) med att jag i så många år haft kraftiga humörsvängningar och inte haft behandling eller rätt behandling. Varje gång jag far upp eller ner blir som en smäll i skallen (symtomen liknar faktiskt i vissa delar problem som människor kan få efter en stroke eller skallskada). Men enligt min läkare är det inte nattsvart, får man bukt med svängningarna så är det några av medicinerna som på längre sikt även verkar kunna stimulera nybildningen av hjärnceller och hjälpa till med läkningen. Man får leva på hoppet.

      Radera