lördag 2 april 2011

Svar2

Ytterligare en fråga, denna från Charlyene
Har du sett Stephen Fry's program om bipolaritet? Där han frågar bipolära personer "om det fanns en knapp som skulle göra dig frisk precis här och nu, skulle du trycka på den?" Jag slänger den frågan vidare till dig. :)
En komplicerad fråga. Ett argument emot jag har hört är "men då skulle jag inte vara den jag är idag". Men vad är det som säger att jag idag är den bästa människa jag kunnat bli? Har ju inga parallella liv att jämföra med. Inte heller köper jag riktigt det där med att mitt lidande har gjort mig mer empatisk. Inte alla som lider blir empatiska, en del blir bittra och självupptagna. Ibland gör mitt lidande mig kallsinnig mot dem jag tycker lider mindre än jag. Ingen snygg egenskap. Mer kreativ tror jag inte att jag är, och absolut inget galet geni, bara lite galen. Ingen äkta romantik vilar över det. Min sjukdom har förstört så mycket för mig (särskilt sörjer jag att jag aldrig blev utbildad). Bara den senaste psykosen räcker för att jag ska säga ja, jag trycker på knappen.

9 kommentarer:

  1. Intressant. Själv skulle välja att inte trycka på knappen, men jag har inga riktigt bra skäl till det valet. Kanske är det för att jag är mer rädd för det liv jag inte vet än det jag vet?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Charlyene - eftersom jag har hyfsat "normala" perioder ibland tänker jag mig att det skulle vara som då och minus vissa känsligheter som bristande koncentrationsförmåga och stressöverkänslighet, och då tror jag att det skulle kunna vara ganska drägligt.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag svarar samma sak, knappen direkt! Tänk att få lov att kunna slutföra en utbildning, att kunna få behålla ett arbete och att slippa denna ständiga oro även i sk lugna perioder.
    Kram Pia.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte bipolär men dock borderline. Jag skulle trycka ja utan att tveka. Jag vet att när livet är mittemellan så är det som bäst. Det får gärna svänga lite. Men inte åka bergochdalbana.

    SvaraRadera
  5. Kul att höra era åsikter. :)

    Jag tänker att om jag blev frisk så skulle livet fortfarande kunna gå upp och ner ibland, men det skulle bero på någonting, såna där glädjeämnen och sorger som ingår i livet, inte bara hända utan direkt anledning. Och det känns mer sunt.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle trycka på knappen jag med. Visst, jag har kanske fått vissa bra egenskaper kanske just p.g.a. mitt psykiska mående. Men kanske hade jag även haft de egenskaperna ändå. Kanske tillhör de, de positiva drag hos mig, vare sig jag haft min diagnos eller inte? Jag vet inte vem jag hade varit utan min sjukdom, även om jag inte är bipolär. Men jag vet att de lugna stunderna i mitt liv är något jag längtar efter och vill ha mer och mer av. Så JA, jag skulle trycka!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. My - tack för ditt svar! Jag tänker också så att vissa av mina goda egenskaper kanske hade funnits även utan sjukdomen. Jag är ju mer än bara sjukdomen.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. jag trycker också på knappen.

    Jag har sårat så många på min väg, mest min äldsta dotter.

    Har ju heller inget annat att jämföra med men vad som helst måste vara bättre än det här.

    Stor kram

    SvaraRadera
  9. carola - intressant att det är fler som skulle trycka på knappen. Jag hoppas det går bättre med din dotter nu.

    Kram!

    SvaraRadera