tisdag 22 april 2014

Reklampaus

Jag blev ombedd att skriva om en nyutkommen bok. Tyvärr medföljde ingen muta, inte ens ett dussin muffins. Hade jag tyckt att boken är skit hade jag inte skrivit något alls. Men den har sina poänger.

Panikångest & Depression av Christian Dahlström

Det är varken en självhjälpsbok eller en vetenskaplig översikt, däremot en sorts första orientering om man själv eller någon närstående drabbas. Författaren har själv varit sjuk men återhämtat sig. En sorts komprimering av 1177.se och vad man lär sig på idogt läsande av diverse nätforum plus något litet hopp ner i Medline.

Boken består av många korta (ofta 1-4 sidor) kapitel, mestadels lättlästa. Den inleds med diskussion om begreppet psykisk ohälsa och tabun. En del krut läggs på att peppa folk. Senare i boken finns även en radda exempel på kändisar som uttalat sig om sin ångest och sin depression. Personligen känner jag mig inte så värst berörd av vad Blondinbella och Brad Pitt har att säga, men jag gissar att det ändå kan vara till tröst för en del.

Hur man söker hjälp följer. Ganska okej liten sammanställning, framför allt för brasklappen att det inte är säkert att man får bra hjälp på en gång utan det gäller att inte ge upp. T.o.m. ett par sidor om hur man klagar på vården.

Diagnoserna i titeln beskrivs, liksom kortfattat andra ångest- och depressionstillstånd. Svar på frågor som "är det farligt?" och "när ska man söka hjälp?" Det tas upp läkemedel, men en viss tyngdpunkt ligger på att beskriva terapeutiska behandlingar.

Tips till anhöriga. Tips om självhjälp (allihopa nu: 1-2-3 motion, sömn, mat, ej alkohol/droger - om nu någon missat det ;) ) Tips på patientföreningar och nätforum. Lite spekulationer om framtidens utveckling. En hyfsad litteraturöversikt.

Jag lärde mig knappast något nytt, men jag tillhör inte direkt målgruppen efter 15 år som psykfall. Är man nyinsjuknad ser jag en klar vits med att ha lättillgänglig information behändigt samlad på ett ställe, särskilt om man tycker det är jobbigt att sortera bland den stora mängden påståenden på nätet. Man kan absolut inte förlita sig på att få veta allt man behöver av vården. Kanske än mer ser jag boken som en första allmänbildning för anhöriga, och för dem som har någon drabbad person i sin närhet (d.v.s. de flesta) Bra så.

Den som vill kan se Christian tala om sin bok på Kunskapskanalen
tisdag 22 april 19.00
onsdag 23 april 00.15
onsdag 23 april 09.00

eller urplay http://urplay.se/Produkter/181980-En-bok-en-forfattare-Panikangest-och-depression

Christians blogg: http://vadardepression.se/



8 kommentarer:

  1. Ibland skulle det kännas tryggt med en bok för sådana som "oss"...
    Men så å andra sidan är ju bloggandet och läsandet av bloggar en mycket fin form av litteratur. Icke att förakta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns rätt många självbiografier skrivna, om man vill ha den aspekten. Fakta tycker jag egentligen är lättare att luska fram på nätet. Bloggar och nätforum kan vara väldigt givande, både för känslan av förståelse och för tvåvägskommunikation. Viktigt!

      Radera
  2. Jag ska föreslå den boken för min arbetskamrat som har det jobbigt just nu. Även om hon inte orkar nu så kanske den kan vara till hjälp när hon kan. Det finns många böcker om ämnet just nu och som vinklar det på olika sätt och med olika metoder till hjälp.

    Önskar dig en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går rätt bra att bara bläddra i boken och dyka ner på det man tycker intresserar, det är inte så mycket sammanhängade textmassor. Tror den kan passa innan man ger sig på självhjälpsböcker eller söker vård, mer för att få ett grepp om situationen och lite hopp. Oavsett önskar jag din arbetskamrat bättre dagar.

      Ha det så bra själv!
      Kram!

      Radera
  3. Den boken ska jag definitivt läsa!

    Ja, jag tar emot all hjälp jag kan, men det står väldigt stilla med allt just nu. Läkaren här är inte den snabbaste direkt...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert på bibliotek! Annars är den inte så dyr. Men det är som sagt ingen självhjälpsbok som ger dig övningar för att bli frisk, utan mer en del fakta och en beskrivning: "så här kan verkligheten se ut om man mår dåligt och du är inte ett dugg ufo om du känner så här, det gör många människor och du kan bli bra"

      Seeeeeg vårdpersonal blir man så frustrerad av... håller tummarna för dig ändå.

      Kram!

      Radera
  4. Ha ha - härlig recension!
    Motvilligt men pliktskyldigt liksom

    Tycker det låter lite "tipsigt" och "enkelt" men visst, kanske kan ta en titt

    Ha de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, har jag lovat så har jag lovat. Och boken kan nog vara användbar för rätt personer.

      Ha det bra själv!

      Radera