tisdag 3 december 2013

Läst

När jag nu senast länkade till Expressen så får jag väl göra det igen:
http://www.expressen.se/halsa/omhandertog-barn---ur-kvinnans-mage/

Mina tankar går osökt till alla de föräldrar som kämpar med psykisk ohälsa men ändå tar hand om sina barn. Som inte är perfekta, men bra nog.

Jag hävdar inte - och det vill jag vara väldigt tydlig med - att alla psykfall fixar att vara föräldrar. Så är det inte. Ibland blir resultatet ren katastrof, och då vill det till att omgivningen är på hugget. Men det finns också exempel på dem som har stor inlevelseförmåga och ansvarskänsla gentemot sina barn. Precis som det finns exempel på "normala" personer som sköter sitt föräldrajobb uselt.

Tänk att tvingas till kejsarsnitt och fråntas ditt barn i ett främmande land för att du eventuellt kan bli sjuk igen i framtiden. Ska vi också raskt omhänderta cancersjuka personers barn, för det kan tänkas att de i framtiden kommer att överge dem genom att helt sonika gå och dö?

Självklart får man inte alla fakta genom några tidningsartiklar, men obehagsfaktorn är hög. Man får hoppas att det är en engångsföreteelse.

4 kommentarer:

  1. Det låter helt horriblet! Fy fabian alltså......Stackars människa! Jag säger inte heller att alla psykiskt sjuka är lämpliga som föräldrar men.......det får ju finnas gränser.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan jag inte låta bli att tänka på om det hade varit mina barn, eller några av mina vänners...

      Kram!

      Radera
  2. Kan bara hålla med ovan talare. Kunde inte sagt det bättre själv.
    Önskar dig en underbar torsdag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så här i efterhand ;) Ha en fin helg!

      Kram!

      Radera