lördag 31 mars 2012

Vårdimma

Förutom sömnpillers-baksmälla som gjorde att jag låg i halvdvala mellan 10 och 12 så kändes morgonen rätt lugn. Vi har gjort ärenden på stan och fikat, det känns bra, och så plötsligt dalar jag. Utan att förstå varför. Vill mest krypa in under täckena (plural) och gömma mig från solen.

Har laddat ner en ishockey-app så jag kan följa dagens matcher utan att slösa energi på att sitta upp framför datorn. Har också laddat ner en kassaboks-app som verkar rätt schysst, så här i början är det roligt att föra in allt (även de röda siffrorna) men jag lär väl tröttna med tiden. Men bra om man kan ha lite koll.

Fördriva tid.

Vänta på att dimman ska lätta.

11 kommentarer:

  1. Det suger verkligen att dala utan att förstå varför. När det bara plötsligt kommer över en. Jag hoppas att det går över snart, snart.

    Det borde finnas en glad-app att ladda ned någonstans.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade gamla hederliga snake-spelet, det är iofs en glad-app :)

      Kram!

      Radera
  2. solen tröttar enormt.
    man ska bli pigg.
    man ska söka jobb.
    man ska må skit för att man inget jobb hittar.
    men jag mår bra ändå.
    utan både jobb och pengar.
    men som sagt - solen tröttar min tillvaro.
    kram världens vackraste S ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir det gråväder och kyla igen, det kanske piggar upp? Kan t.o.m. komma en eller annan snöflinga, säger vädergubbarna.
      Det är ett uttjatat talesätt, men ändå - det stämmer ju - "innan du dömer mig, gå en mil i mina skor".
      Om jag fick byta: ta ett "hederligt jobb" mot att du blir av med depressioner och psykoser, självmordsförsök och galenskap. Jäklar vad jag skulle jobba! Men jag *har* haft "hederliga jobb", jag vet redan att jobb i sig inte gör mig frisk. Går inte en dag utan att jag tänker att jag borde jobba, och det ger mig bara skuldkänslor och jag blir ännu mer låg och oföretagsam.
      Men det är väl så de vill att man ska må om man lever på bidrag... vem är mest sjuk i detta samhälle?

      Tror det finns många fler i liknande situation som din, men du säger det öppet.

      Kram söta du!

      Radera
  3. Hoppas att du känner dig gladare och piggare idag. Här var det vitt på marken igen då jag vaknade. Trodde att det var ett Aprilskämt. Men det ska väl vara Aprilväder nu. Ha en så bra dag det bara går. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju bara att vänta att vädret ska svänga hit och dit. Vi hade tur när vi gifte oss utomhus i april för fyra år sedan, det snöade åtminstone inte. :)

      Tack, ska mest ta det lugnt idag. Pyssla lite hemma.

      Kram!

      Radera
  4. Pisstrist lågt här med. Har äntligen? hamnat på psykiatriska öppenvården istället för NPU. Fått förslag på propavan...tror jag det var. Har du nå´n erfarenhet av det? Är liiite rädd för "bedövningsmedel" ;) Och inte blir man klokare av att läsa FASS. Gissar att författarna inte har provat alla läkemedel personligen, hihi.
    Du behöver inte ge besked idag utan när helst du kan /vill.
    Kramar Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. FASS är en djungel. Tittade just upp ett läkemedel där bland biverkningarna fanns listat "känsla av att vara onormal" ;) Men ibland tycker jag det är bra att veta vad som är de vanligaste problemen som kan dyka upp. Jag är inte så hypokondrisk, för det mesta.

      Propavan används när problemet främst är att man vaknar ofta under natten och sover ytligt eller för kort. Det används rätt mycket eftersom det inte ger något rus så folk missbrukar det inte. Den vanligaste biverkningen jag hört och läst är den som gör att folk slutar är restless legs (myrkryp i benen), jag känner av det litegrann fast inte extremt. Sedan kan man bli lite groggy morgonen efter, särskilt om man går upp innan man sovit färdigt tycker jag. Man får alltså planera sin sömn. Men det är också en dosfråga, så man kan testa att minska dosen innan man ger upp medicinen. Ibland räcker det med bara lite. Och ibland minskar "baksmällekänslan" efter ett tag.

      Jag själv har inte så mycket problem med att somna (då behövs andra snabb- och korttidsverkande mediciner som Zopiklon (Imovane), Zolpidem (Stilnoct) eller Atarax). Svårigheten är att jag i perioder vaknar hela tiden och för tidigt. För de två övriga sömnpiller med långtidseffekt (Nozinan, Nitrazepam) som jag har testat så gäller ungefär samma sak, man känner av det morgonen efter, fast man vänjer sig också och det känns inte lika mycket om jag tagit medicinerna mer regelbundet några dagar. (Nozinan är ändå tyngre än Propavan skulle jag vilja säga, Nitrazepam är en bensodiazepin och beroendeframkallande.)

      Jag HATAR att ta sömnmediciner eftersom sömn är ett väldigt känsligt ämne för mig. Men om jag försöker hålla mig objektiv så är de väldigt bra att ha ibland. Hade säkert gått ner mig mer just nu om jag inte fått sova.

      Något mer du undrar över, bara säg till.

      Kram!

      Radera
    2. Tack för att du tog dig tid till ett svar :)
      Hm,då kanske det inte är så illa att prova efter som det just är de korta vakenstunderna som är dilemmat.
      Kram

      Radera
  5. Oavsett vad det är som slår till utan förvarning så är det respektlöst och jobbigt. Det suger verkligen all energi. Då är det inte så dumt med en ajfån... även om jag föredragit ett friskare liv.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kunde åtminstone be om lov först. ;)
      Går bra med en andråjd också, tycker jag. :) (Och nu fyller vi i med det klassiska: vad gjorde vi innan internet fanns?)

      Kram!

      Radera