lördag 27 mars 2010

Morgonmummel

Lätt fascinerad av stadiet just innan man somnar då man börjar drömma men är vaken - såvida man inte bara slocknar förstås. Blev kanske lite för lite sovit inatt fast jag försökte faktiskt lägga mig ett par timmar till (duktig! nåja, nästan), men fastnade i nästan-dröm-stadiet. Ena sekunden en havsstrand, vågskvalp, måsskrin, nästa en folkfylld vandring mellan gångarna på Åhlens, och plötsligt ska det bakas tårta med marsipan, samtidigt som man är tillräckligt medveten för att betrakta det litegrann utifrån. Gratis bio. Jag har ett bipolärt förhållande till mitt drömmande, alltså själva drömprocessen snarare än innehållet, är jag nedåt känns det närmast förnedrande att behöva utstå ytterligare själsverksamhet på nätterna när allt man vill är att komma ifrån tankarna. Glada dagar känns det rent ut underhållande, jag skrattar åt min egen uppfinningsrikedom (häromnatten skulle jag parallellt uppträda i en Shakespeare-föreställning och designa en reklamkampanj på norska).

Väntar otåligt på att Mannen ska komma hem från jobbet, ordinarie avbytaren hade hastigt blivit sjuk så det kanske tar ett tag. Tänker att jag nog är lite självisk när jag far iväg till större staden idag för att fika med en kompis (och kanske göra av med pengar haha) nu när vi inte setts så mycket när jag varit inlagd. Nästa stund tänker jag att eftersom han varit så snäll och besökt mig en hel del så sågs vi kanske minst lika mycket då som "normala" par ser varandra till vardags. Vi är bara så vana att leva tätt inpå. Ska ta igen det nästa vecka tänker jag.

Yes, jag har torrjäst hemma!

2 kommentarer:

  1. Gratis bio är inte dumt... även om jag inte vet vart min bio har tagit vägen just nu, jag drömmer ingenting fast jag borde så mycket som försiggår i skallen på mig. Hoppas du får en fin dag i stora staden!
    Jag blev bjuden dit också men fick inte åka pga min hysteri för tillfället, kan du inte ta en kopp kaffe för mig också?

    SvaraRadera
  2. Det är lustigt hur man ibland kan "tappa" drömmarna. Jag har gjort det av vissa mediciner. Skumt!
    Jag tog en extra kopp för dig! :)

    SvaraRadera