måndag 27 juli 2009

Journalanteckning

Jag vet inte exakt vilka kriterier jag ska döma läkarbesöket efter, men jag tror det gick bra. Jag hade med mig min medhavda "lägesrapport" som snuttefilt. Dr B var avslappnad och lyssnade. Han inledde med att säga att han ändrat i journalen efter mitt lilla klagobrev om att där fanns sakfel, inte minsta skymt av hard feelings, men så var det ju å andra sidan inte han utan andra läkare som klantat sig när han var på semester. Det känns jävligt bra att inte bli ifrågasatt. Och jag tycker faktiskt att jag förtjänar ett visst mått av förtroende, jag har varit på den avdelningen så många gånger i ett antal år och aldrig klagat över petitesser eller ljugit om personalen.

Jag sa att min tidsbegränsade sjukersättning går ut snart, och han sa genast att han ska skriva ett nytt LOH (intyg), ingen tvekan. Skönt, för jag vill absolut inte böna och be om något sådant, jag vill inte på villkors vis att det ska uppfattas som att jag försöker påverka läkaren att skriva något som inte är sant. Ja, jag är lite paranoid på området eftersom jag tycker att det är pinsamt att alls ansöka om något bidrag. Det gamla vanliga "det gäller mig men inte dig" - jag ser inte ner på andra som av olika anledningar inte klarar att jobba, har träffat flera som är helt underbara personer, utan det är mig själv jag hackar på.

Ska höja lamotriginet ett snäpp, det kan ju gå hur som helst men värt ett försök. Ska också testa nitrazepam då och då när jag är så här stirrig som jag är just nu, sömnen är ju min Akilleshäl. Man får i princip kasta sömnmedel efter mig, med den fördelen att så sällan som jag tar dem så blir jag inte beroende; nackdelen är det uppenbara att jag sover dåligt och då blir mer instabil. Vi får se.

Nu är jag förstås så trött att jag är spyfärdig och svär att jag aldrig någonsin ska gå på ett läkarbesök igen, men det har mer med principen än med de faktiska omständigheterna att göra. Och jag kan rucka på mina principer, så antagligen sitter jag där på soffan igen i september...

(Jag är dålig på att bloggkommentera just nu but I'll be back...)

2 kommentarer:

  1. VAd bra att han ändrat i journalen det som inte stämde. I morron ska jag till min läkare, då ska jag be om att få läsa min journal. Ska bli spännande.
    lite tom på ord

    kramar om

    SvaraRadera
  2. LaLuna - ja, det är intressant att läsa journalen fast också jobbigt. Ibland erbjuder de en att läsa den tillsammans med någon personal som kan förklara knepiga ord och sånt, det kan vara ett alternativ. Hoppas det blir bra i vilket fall.

    Jag blev verkligen glad att journalen ändrades, skönt att inte känna sig helt maktlös.

    Kram tillbaka!

    SvaraRadera