fredag 28 februari 2014

Bekämpningsmedel

Det har varit snålt med blogginspiration. Är på något sätt mer inställd på att ta in än att lämna ifrån mig, till den grad att jag ofta skummar diskussionsforum, facebook och bloggar men bara med möda producerar någon kommentar.

[sjukdomsprat]
Träffade min nya kontaktperson, Syster M. Ger ett gott intryck hittills. Lite yngre, följsam. Har pratat med Dr C på telefon som hastigast angående upptrappningen av Ergenyl. Blodprovet jag tog låg fortfarande lite för lågt så nu tar jag 700 mg och provtagning igen nästa vecka, läkarbesök om två veckor. Märker en aning av att jag ibland tappar ord (precis som på Lyrica och Lamotrigin som är liknande sorts mediciner). Möjligen lite hungrig, gått upp ett kg (vanlig biverkning hos Ergenyl) men inte på det där det-finns-ingen-morgondag-sättet som med Zyprexa, jag hetsäter inte knäckebröd. I det stora hela ändå drägligt. Om det här verkar stabilt ska jag få börja trappa ut Seroquel, senare kanske även Voxra. Jag gillar idén med att ha grundbehandling med stabiliserare (Ergenyl +  litium), och bara lägga till annat temporärt om det behövs.
[/sjukdomsprat]

En del av min uppmärksamhet de senaste dagarna har ägnats åt en händelse min man varit del av, nog sagt.

En annan del har funnit det oemotståndligt att fortsätta glufsa i sig stora tuggor och små smulor av information angående en period av mitt förflutna. Det finns nära nog oändligt med rätter på menyn. Känner mig en aning ensam. Visst kan jag dela några saker med min man, men den där identifikationen när man känner doften av heltäckningsmattan och händerna i modelleran är inte given om man är utomstående, ens en välinsatt utomstående. Nog kan jag kontakta folk på nätet igen, fast jag är inte säker på om jag vill och orkar.

Hade varit skönt på ett sätt att kunna dra det med en terapeut, men min erfarenhet av att ta upp det med vården är att jag får upprepa min historia, förenklad, och så säger de "oj då" och så händer inte så mycket mer. I journalen kan det stå "S har varit [en etikett]" men inget om vad denna etikett konkret medfört för mig. Nu ska sägas att en hel del av följderna har jag jobbat mig igenom, antingen genom att älta med likasinnade eller genom att förmå mig själv att tänka i nya banor (utan hjälp från vården), men trots att jag hållit distans till min historia i flera år så märker jag att det ännu finns förvånansvärt  mycket kvar oförmultnat i komposthögen.

Fredag = städa? tror inte det. Gå ut i regnet? kanske.

8 kommentarer:

  1. Jag gillar när du rapporterar i bloggosfären.
    Hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Hoppas du får det bra också, gärna med lite vårkänslor!

      Radera
  2. Jag gillar också dina uppdateringar!

    Kram.

    SvaraRadera
  3. Av två onda ting väljer man....... att hoppa i badkaret..... om man har något. Regn eller städa... bläääää. Alltid lika roligt att höra från dig för övrigt!!!!!!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Har tyvärr inget badkar :( men tror jag hoppar över promenaden idag och kollar på film istället...

      Kram!

      Radera
  4. Jag drog upp kapuschongen och trotsade regnet idag på morgonen. Grått och trist men ändå så skönt. Det märks att det hänt något ute, första dagen på de tre vårmånaderna.
    Jag gillar dina rader oavsett vad de handlar om :-)
    Hoppas du såg någon bra film!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imorgon får jag allt ta tag i saken och gå en sväng. Nog är det vår i luften!
      Blev inte så mycket film, men skidåkning på tv och småpyssel får duga.

      Kram!

      Radera