onsdag 4 juli 2012

Tandat

Jag är redan på gång igen *tjohej* Ett kort gästspel kanske.

Överlevde en tripp till tandhygienisten igår. Bakgrundshistoria: jag gick inte till tandläkaren på 12 år eftersom jag var så rädd... Men till slut för 1,5 år sedan när jag hade en bra period tog jag ett djupt andetag och kastade mig ut. Drog ut en sprucken, inflammerad tand och lagade lite här och var. Det var en stor lättnad att jag till slut vågat mig iväg. Jag känner mig verkligen modig som tog tag i det.

Nu var jag senast där akut för några veckor sedan för att fixa en lossnad fyllning, vilket gick relativt smärtfritt då käftis sade att jag kunde klara mig ett tag med en provisorisk lagning och vänta med att dra ut den ganska massakrerade tanden tills den ev. börjar bråka.

Men så var det det där med tandhygienisten. Käftis skickade mig dit för rutinkontroll eftersom det var ett tag sedan sist.

Något jag inte tycker om 1: ta bort tandsten. Det gör så sabla ont, även med bedövningsgel.
Något jag inte tycker om 2: tjat om tandtråd. Dåligt samvete...

Jag var faktiskt nära att backa ur. Nu när jag inte gått hos tandvården så ofta på ett tag så blir jag rädd igen. Men jag lyckades skita i att jag är rädd.

Smärre chock 1: fick beröm för att jag borstat så bra. Haha, jag som kan vara väldigt slarvig när jag mår hit eller dit. Mystiskt.
Smärre chock 2: ta bort tandsten var värre än jag mindes det. Tårarna rann. Tur att jag uppenbarligen borstat bra då och det inte var så mycket...

Men nu jäklar beväpnar jag mig med tandtråd i ena näven och fluorskölj i den andra!

10 kommentarer:

  1. Tycket det är imponerande att du vågar möta dina rädslor!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är mest ett utmattningskrig, till slut ledsnar jag på att vara rädd. Fast jag är en ganska rädd person.

      Kram!

      Radera
  2. Hatar käftis och fegade ur...

    SvaraRadera
  3. Brr, tandläkaren. Ryser som vanligt då jag hör ordet. Tandsten gör väldans ont faktiskt. Det var toppen att du tog dig dit för nu vet du ju att det förhoppningsvis dröjer ett tag innan nästa gång :)
    Kram i sommarvärmen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att det finns folk som vill jobba med tandvård när alla är så rädda för dem! Ja det är skönt, ett år till nästa gång om inget inträffar.

      Kram!

      Radera
  4. Åh fyyyy. Jag ska till tandhygienist i augusti. Tandstensborttagning är hemskt.
    Men du var duktig där!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller tummarna för dig!

      Radera
  5. Bra jobbat med tandläkarn och tandhygienisten! Jag hade en period på flera år när jag inte gick heller..... inte så många som du men...... mest beroende på ekonomi som är en spelare i bilden med ju...... det var när jag var fattig student och åren rann iväg....... man känner sig duktig när man varit hos tandis! :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekonomi är absolut en stor faktor. Jag skulle säkert fortfarande gå med ruttna tänder om inte Mannen försörjde mig. Tycker det är konstigt att tandvården inte ingår i sjukförsäkringen. Visst, man kan orsaka en del tandproblem genom att inte sköta det förebyggande, men man kan också orsaka benbrott och skallskador genom att välja att åka snowboard eller ge sig ut i trafiken trots att man är en usel bilförare. :/
      Kram!

      Radera