söndag 4 maj 2014

Soppa

**** spoiler: en jävla massa gnäll, läs på egen risk


Det milda men ganska ihållande illamåendet i magen har gjort att jag gått ner två kg sedan i onsdags. Hurra, tänk vilka väsentligheter man har att glädja sig åt. Bara femton kvar då. Nej, jag skämtar, jag är ointresserad av viktfrågor nu, undrar mer över exakt hur smärttålig jag är nuförtiden och om det är något att utmana, vilket det naturligtvis inte är, är du knäpp eller, S? Javisstja, det är du ju...

Tog mig ut på promenaden igår, längs ån, ner till stan. Köpte bananer och varma koppen på Ica. Kolla i affärer verkade helt poänglöst, så jag tog andra vägen hem. Solsken och kall vind, men jag var beredd med jacka och sjal. Mannen jobbade en stund, jag satte på "Hundraåringen" när jag kom hem, han hade sett den redan häromkvällen. Skrattade ett par gånger. Mannen kom hem och gjorde mig sällskap i soffan den sista biten. Han är min klippa. Alltid, men kanske lite extra när det är som nu.

Bra saker:

  • vår Volvo årsmodell 1988 gick igenom besiktningen utan problem
  • Mannen har redan skickat in deklarationen, trots att det var bilagor och grejer som skulle med, vilket kanske inte låter så märkvärdigt, men om man vet hur han hatar pappersarbete så är det faktiskt jäkligt bra gjort! (Han är inte på något sätt inkompetent, han har haft flera kvalificerade administrativa jobb, men det är tydligen egna papper som skapar motstånd. Kanske som att jag som jobbat en hel del som städerska inte alls gillar att städa hemma...)
  • av min svägerska fick jag en fin rymdbok och en påse "astronautmat" som matchar min mest älskade barndomspryl, Månlandningsmuggen, i bokhyllan

Borde hålla mig aktiv och hålla tankarna borta, men jag är så vansinnigt trött. Sover mycket, men oroligt, vilda drömmar. Träffa folk går bort helt. Jag orkar inte vara empatisk och lyssnande, jag vill inte vara för tydlig med hur jag mår (annat än här i bloggen, som är frivillig att läsa och frivillig att kommentera, och de flesta jag känner irl inte läser). Så... det blir mycket skräp-tv och skräp-googling. Musiken är platt och död. Jag provade nyss Kents senaste album men det var en grå massa. Och jag vet att jag borde aktivera mig och tänka positivt och inte gräva ner mig, men jag ORKAR inte. Och jag vet mycket väl att jag låter som en bortskämd unge. Och det är hur pinsamt som helst, men inte ens det orkar jag göra något åt.

Det enda som rör sig i mitt huvud med kraft och färg är sånt som jag har lärt mig inte ska delas för mycket med andra, det kan skrämma och trigga och anses osunt. Vissa saker får man helt enkelt ta hand om själv.

6 kommentarer:

  1. Det låter tungt. Jag hoppas det lättar snart, och du: det är okej att inte alltid orka. Då kan skräp-tv och google duga gott så länge.

    Många tankar och kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till slut spelar det ingen roll om det är okej eller inte, man orkar bara inte. Men det är väl övergående...

      Kramar tillbaka!

      Radera
  2. Där, i din sits, har jag varit många gånger. Det är verkligen skit, allt är bara "för mycket", orken räcker knappt till att leva.
    Men du vet att det går över, snart är gräset vackert igen! Dålig tröst just nu, men ändå ...¨
    Tur att du har Mannen som finns i ditt liv, som klippa och stöd.
    Google hjälper mig mycket, faktiskt. Man kan söka på vad strunt som helst och få ett svar. TV har jag svårare för, jag kör radio, P4, när det INTE är sport!
    Kan du läsa? Det är skönt att kunna drömma sig bort i en annan värld, eller i en spännande deckare. Efter många år av att inte kunna, läser jag nu massor. Och det är toppen.
    P.s. Det känns bättre i min mun.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Och jag vet om att det kunde varit mycket värre. Jag är åtminstone inte fysiskt sjuk, inte ensam och har pengar till hyran. Det känns rätt larvigt att klaga.

      Har hur många böcker som helst på hög, men fixar inte läsandet, tyvärr. Det kanske kommer. Roligt att du kan det nu till slut!

      Kram!

      Radera
  3. Min Volvo som jag sålde förra året var också årsmodell 88, trogen kompis som jag varit ett med i många år. Men tyvärr så var han glad för drickat och det är kostsamt ifall man vill ta sig till stugan titt som tätt. Nu sitter jag här i tystnaden blir så lugn när jag kommer hit. Min stuga är min borg. Hoppas du får sova gott! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, gamla bilar har en törstig strupe. Vi åker ju mest korta sträckor inom tre mils avstånd, så då märks det inte så mycket.

      Det låter fint att du har din borg!

      Kram!

      Radera