måndag 15 juni 2009

Eftersnack

Trött men inte galen. Det är inte så illa. Underbara Göteborgare, vad jag tycker om er!

Nånstans åt gränsen till var det nog ändå, måste pusta ut, sitta och stirra in i väggen, bläddra i serieböckerna jag lånade av min äldsta son. Sedan var det då Psyko H om knappt två timmar, känner inget engagemang alls just nu, men ibland är det såna gånger som det funkar bäst. Gå dit ska jag. Jag är extremt jävla pedantisk angående att dyka upp på terapin, nästan alltid i tid också. Det var ett sorts grundkrav jag ställde på mig själv när vi började, att jag skulle kämpa även när det känns tungt, eller bara ointressant. Psyko H är oftast 5 minuter sen. Sedan drar vi ofta över tiden med 10 minuter. Jag gillar det, ett drag av mänsklighet, särskilt när han är så noga med ramarna annars.

I princip mår jag bra nu, sedan jag kom hem från sjukhuset. Ändå känner jag mig som en gammal tunnväggig porslinsvas, jag kan se stabil ut, men en oväntad knuff och det blir inte så roligt. Det behövs inte mycket. Stressystemet kan gå igång, hjärtklappning, tryck över bröstet, svårt att fokusera blicken, allt bara för att det är kö på Pressbyrån. Orolig för att glömma saker trots kalenderanteckningar och påminnelser. Ja, orolig överhuvudtaget. Kontrollen, den där svåruppnåeliga kontrollen som jag alltid drömmer om. Att vara förberedd. Att inte tappa konceptet vad som än händer. Varje gång jag blir rejält påmind om hur inihelvete mycket jag kan tappa kollen, som nu senast, blir jag omskakad, nästan förvånad. Är det där jag? Hur ska jag nu få ihop ekvationen? Rädslan lägger sig på lur, viskar att det kan hända igen, när som helst. Och jag blir liten och ynklig inuti.

Men det värsta kommer nog att blekna bort med tiden. Time is the great healer. Ibland.

7 kommentarer:

  1. Funderade lite när jag läste ditt inlägg... Undrar om inte kampen för kontrollen är det som får huvudet att flippa ibland. Man blir så utmattad av att kämpa att alla system släcks ner eller löper amok...

    SvaraRadera
  2. Love you too :)
    Ta hand om dig nu.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag håller med vad Kimmi sa. Ibland kan man hålla kollen så mycket att det blir totalt stopp i huvudet. Finito ... ingen hemma ... Då krävs en omstart i huvudet och man får börja om. Inte lätt!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om att göteborgare är härliga. Jag har ju varit bara några mil från Göteborg under helgen.

    Nu skulle jag skriva om resan på bloggen och så går det inte att göra inlägg eller svara på kommentarer.
    Jag ska maila ett långt mail till dig snart, har samlat material.;0)

    Ha en bra kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Kimmi - det ligger något i det. Inriktar man sig på vad man "borde klara" och inte lyssnar inåt hur dagsläget egentligen är, klart det går åt helvete till slut...

    Laura - kul att se dig. :)

    Gunilla - nog blir det tvärstopp ibland. Attans att det ska vara så svårt att lära sig att inte köra slut på sig.

    Bloggullet - hoppas din helg var bra! Så jobbigt att inte bloggen funkar för dig. Jag har ju också blogger men inga problem... skumt. Ser fram emot att höra av dig, när du hinner.

    Kram på er allihopa!

    SvaraRadera
  6. Läser..
    Tom på ord.
    Hoppas du får en underbar midsommar i alla fall.

    kramiz

    SvaraRadera
  7. Tack LaLuna. Hoppas din midsommar blir bra. Kram!

    SvaraRadera