fredag 25 juli 2014

Sommarvakuum

Upp till ytan. Andas. Även om luftfuktigheten är hög.

Senaste veckan har varit släktvecka, där olika konstellationer av Mannens familj har varit i stan. På dagarna gjorde folk blandade saker, småungarna ville förstås bada. Kvällstid har det varit utomhusmiddag vid en släktgård precis utanför stan, uppåt 14-15 personer.

Jag lyckades ta mig dit tre av åtta kvällar. Känner mig inte som stålkvinnan precis. Det här är människor jag känt i upp till 15 år och tycker om, det är inte särskilt uppstyltat. Men hjärnan protesterar. Jag lyckades laga mat två kvällar åtminstone, vi turas förstås om med det, fixade det hemma och körde bara dit det. Hittade ett superenkelt recept på lasagne, jag gillar lasagne men hatar att stå och göra bechamelsås som bränns vid i botten, men det funkade jättebra att bara göra köttfärssåsen (eller en grönsakssås om man vill det) och sedan röra ner creme fraiche och grädde direkt i den. En av åttaåringarna åt fyra portioner.

Förutom dessa tre kvällar har jag i princip enbart varit utomhus för att handla mat ett par gånger. Det är för varmt för promenader, samtidigt som min längtan efter sol och bad ligger under nollpunkten. Jag vet att det närmast är en medborgerlig plikt att "ta vara på sommaren" (undrar lite vilken fruktansvärd katastrof som väntar om man inte gör det, men det lär jag få se).

Har vinkat av Mannen, han skulle på ett uppdrag i Stockholm. Känns redan lite tomt.

8 kommentarer:

  1. Skönt att höra av dig, även om jag såklart önskar att du kunde få må perfekt bra. Och tack för tipset om lasagne, det ska jag definitivt prova!!! :)

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara riven ost på toppen också! :)

      Tackar och kram!

      Radera
  2. Tack för lasagnetipset, det ska jag definitivt testa.
    Och tack för kommentaren på min blogg, roligt att fler håller med och inser att åldersgränserna är flytande nu för tiden. En 40-åring kan vara gammal och en 80-åring ung i sinnet.
    Tack också för att du skrev direkt på bloggen och inte på fb.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarar alltid på samma ställe som jag läst, alla vill inte blanda ihop bloggar och fb o.s.v., en del har ju även olika bloggar för olika ämnen.

      Hamnar jag någon gång på ett äldreboende och de vill mata mig med dragspel så ska jag jädrarimej dra på lite death metal! ;)

      Kram!

      Radera
  3. Tack för tipset ang lasagnen! Jag älskar denna rätt, nu kanske jag äter den oftare eftersom den blir lättare att tillaga. Gott betyg är när en 8-åring äter 4 lass :-)
    Det är inte bara du som ogillar värmen, för min egen del så bara njuter jag. Jag har till och med badat i havet på Ölands östra sida och det var så skönt att jag hade kunnat ligga i hela kvällen. Ska jobba en natt till sedan bär det av till ön igen. Underbart! Jag håller på att skrapa fönster och den sysslan suger kan jag lova. Men ett i taget så ska det nog lösa sig. Man kan ju inte bara roa sig här i livet.
    Förstår att det blir tomt när mannen åker, hoppas att han är hemma snart igen :-)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åttaåringens mamma sa att han äter bara när han tycker det är gott, så jag kände mig nöjd :)

      Härligt att du kan njuta av sommaren, jag har av olika skäl inte badat alls, men det kanske blir något när Mannen kommer hem.

      Lycka till med fönstren och Kram!

      Radera
  4. Låter roligt och jobbigt med släktvecka. Bra att du "överlevt". Visst är det underbart att se kidsen bada och leka...... uttrycka sin livsglädje liksom.
    Vi med allvarlig psyksik sjukdom är nog inte stålkvinnor/män precis.......man får paddla med fenorna mot ytan och hålla sig kvar där så gott det går. Skit är skit som Christian Falk sa i sitt sommarprogram.... man får göra sitt bästa för att hålla undan det negativa - så gott det går. Men detta är ju inga nya "sanningar" eller något..... bara tankar.
    kram i sommaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I slutändan är det ingen vits med att måla skiten i rosenrött, men man får vara glad så länge det finns annat i livet som faktiskt är helt okej. :)

      Kram!

      Radera