torsdag 28 januari 2010

Skuggspel

Första gången på länge som jag gått upp vid 3, fast jag somnade före 20 igår så det är mer en fråga om förskjuten dygnsrytm än sömnbrist. Det är inte så nyttigt dock, ensamma morgnar väcker suget efter sömnslarv. Får tvinga mig vaken längre ikväll.

Drömde, intensivt. Var inlagd på psyk. En kvinnlig läkare var sällsynt medmänsklig, tog hand om en annan patient med ångest, klappade henne försiktigt medan jag gick runt och släckte ner den skarpa belysningen. Sedan satt jag i dagrummet. En annan patient sa att en viss vikarierande skötare var hård. Strax kom den skötaren och satte sig bredvid mig. Jag frågade ut henne om henne själv, hon var högdragen och försökte vara vag men råkade försäga sig att hon var läkarstudent. När jag sa att det hade jag också varit en gång i tiden så smälte hennes kalla fasad, det blev ett riktigt samtal om hur jag hade det och hur hon hade det. Jag vaknade med känslan i ryggen att om jag bara ansträngde mig tillräckligt så skulle jag komma ihåg något viktigt, men det gjorde jag förstås inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar